Ledelsesutvikling gjennom skolevurdering og kulturmøter : et dansk–norsk aksjonsforskningsprosjekt
Sammendrag
Interessen for skoleledelse og for kvalifisering av skoleledere har vært stigende i de senere år. Mange administrative og økonomiske oppgaver er blitt desentralisert fra stat til kommune til skole, og det er en stigende politisk interesse for å sikre og utvikle kvaliteten i skolene.
Derfor er skoleledelse og skoleledere blitt interessante. Dermed er det selvfølgelig også interessant hvordan man kvalifiserer skolelederne og vedlikeholder og utbygger deres kompetanse.
I boken fremlegges og diskuteres erfaringer med og refleksjoner over en praksisnær skolelederutvikling, som er utprøvd i et samarbeid mellom universiteter, høgskoler og skoler i Norge og Danmark. I dette samarbeidsprosjektet ble det arbeidet med utvikling av en rekke ledelseskompetanser, blant annet utvikling av kompetanse i å planlegge og gjennomføre evaluering på mange nivåer i skolen. Helt sentralt i de didaktiske overveielser står kulturmøtet mellom norske og danske skoleledere. Skolelederne fungerte som kritiske observerende venner for hverandre på tvers av grensene. Prosjektet fokuserte på sammenhengen mellom aksjonslæring og aksjonsforskning som en modell for å videreutvikle skolenes egen praksis. Boken henvender seg til skoleledere og skoleutviklere, samt undervisere på utdanningstilbud innen ledelse og skoleutvikling.
Forlag
Eureka Forlag, Høgskolen i TromsøSerie
Eureka Forskningsserie, nr 1 (2006)Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: