Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoos, Lejf
dc.contributor.authorBallo, Øystein
dc.contributor.authorNæss, Nils Gjermund
dc.contributor.authorUlholm, Peter
dc.date.accessioned2011-04-29T10:20:29Z
dc.date.available2011-04-29T10:20:29Z
dc.date.issued2006-03
dc.description.abstractInteressen for skoleledelse og for kvalifisering av skoleledere har vært stigende i de senere år. Mange administrative og økonomiske oppgaver er blitt desentralisert fra stat til kommune til skole, og det er en stigende politisk interesse for å sikre og utvikle kvaliteten i skolene. Derfor er skoleledelse og skoleledere blitt interessante. Dermed er det selvfølgelig også interessant hvordan man kvalifiserer skolelederne og vedlikeholder og utbygger deres kompetanse. I boken fremlegges og diskuteres erfaringer med og refleksjoner over en praksisnær skolelederutvikling, som er utprøvd i et samarbeid mellom universiteter, høgskoler og skoler i Norge og Danmark. I dette samarbeidsprosjektet ble det arbeidet med utvikling av en rekke ledelseskompetanser, blant annet utvikling av kompetanse i å planlegge og gjennomføre evaluering på mange nivåer i skolen. Helt sentralt i de didaktiske overveielser står kulturmøtet mellom norske og danske skoleledere. Skolelederne fungerte som kritiske observerende venner for hverandre på tvers av grensene. Prosjektet fokuserte på sammenhengen mellom aksjonslæring og aksjonsforskning som en modell for å videreutvikle skolenes egen praksis. Boken henvender seg til skoleledere og skoleutviklere, samt undervisere på utdanningstilbud innen ledelse og skoleutvikling.en
dc.identifier.isbn978-82-7389-088-7
dc.identifier.isbn82-7389-088-0
dc.identifier.issn0809-8026
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3262
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2993
dc.language.isonoben
dc.publisherEureka Forlag, Høgskolen i Tromsøen
dc.relation.ispartofseriesEureka Forskningsserie, nr 1 (2006)en
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.titleLedelsesutvikling gjennom skolevurdering og kulturmøter : et dansk–norsk aksjonsforskningsprosjekten
dc.typeBooken
dc.typeBoken


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel