Primærhelseteam – en mer teambasert fastlegetjeneste
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32662Dato
2023-11-29Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Pedersen, Kine; Løyland, Hanna Isabel; Erik Magnus, Sæther; Sten Gahmberg, Susanna; Abelsen, Birgit; Snilsberg, Øyvind; Iversen, TorSammendrag
I denne artikkelen forsøker vi å svare på spørsmålene: Hvordan jobber legekontorene i PHT-forsøket som team, og hvilke effekter gir det? Videre belyser vi hvordan funnene kan brukes i utformingen av en mer teambasert fastlegetjeneste. Vi bygger på datainnsamlingen og hovedfunnene fra evalueringen av PHT, og utdyper tolkningen av funnene i lys av internasjonal litteratur. Vi finner at personellet på legekontorene opplever at teamarbeid gir gode resultater – både for pasientene og for dem selv i form av økt arbeidstrivsel. Teameffektiviteten på legekontorene avhenger av struktur (som møter, maler og prosedyrer) og felles arbeidsmåter, kontinuitet i personellgruppen, grad av engasjement for teamarbeid samt tydelig ledelse av og fastlegenes individuelle tilfredshet med teamarbeidet. Vi finner at PHT-sykepleierne i større grad har bidratt til bedre oppfølging av pasienter i målgruppene enn til å avlaste fastlegen. Resultatet samsvarer med effektmålene for forsøket, der vekten er lagt på kvalitetsforbedring og ikke produktivitetsforbedring på fastlegekontoret.
Evalueringen viser at det er ressursog tidkrevende å utvikle teamarbeid. For å lykkes med en eventuell videre implementering av en tverrfaglig, teambasert fastlegeordning, må det være en klar interesse for dette blant fastlegene.