Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersen, Hege
dc.contributor.authorMonsø, Sondre
dc.contributor.authorHolmen, Erik
dc.date.accessioned2024-01-25T07:23:38Z
dc.date.available2024-01-25T07:23:38Z
dc.date.issued2023-11-28en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har undersøkt tematikken kunnskapsoverføring. Den har sett på hvordan praksis ble uthentet, tilpasset og implementert hos en mottaker. Kunnskapen som ble overført var Team Performance, en praksis som baserer seg på medarbeiderdrevet forbedringsarbeid. Organisasjonen hvor Team Performance ble innført er industribedriften Rupro AS. Rupro er en mellomstor industribedrift i Trøndelag som har opplevd betydelig vekst de senere årene. Basert på økt vekst identifiserte de et behov for å utvikle organisasjonen. I den sammenheng valgte de å innføre Team Performance. Hensikten med oppgaven var å se på den helhetlige prosessen med overføring av kunnskap fra start til slutt. Problemstillingen oppgaven har besvart er derfor som følger: «Hvordan har kunnskapsoverføringen av Team Performance foregått i Rupro AS?». Teorigrunnlaget som ble benyttet er i stor grad hentet fra Gabriel Szulanski og Kjell Arne Røvik sin forståelse av hvordan kunnskap kan overføres fra kilde til mottaker. I tillegg har oppgaven benyttet annen relevant teori innen fagfeltet for å understøtte dette. Metodisk valgte vi en kvalitativ studie med 9 intervjuer som ble gjennomført i rammen av en enkeltcasestudie. Vi valgte å undersøke tre ulike kategorier med informanter slik at vi kunne belyse flere sider ved prosessen. Henholdsvis konsulenter, ledere og medarbeidere. Funnene i oppgaven viser at prosessen med kunnskapsoverføring i Rupro har foregått som en tredelt prosess gjennom uthenting, tilpasning og implementering. I første del ble meningsbærende elementer fra flere bedrifter uthentet og satt sammen til Team Performance. Det interessante i uthentingsprosessen var at Team Performance ble skapt som et resultat av uthenting fra ulike praksiser. I denne sammenheng ble medarbeiderutvikling sett som et felles meningsbærende element for praksisenes suksess. I rammen av Rupro ble Team Performance tilpasset til organisasjonens kontekst gjennom praktisk anvendelse. I tilpasningen hadde konsulentene stort fokus på å bli kjent med bedriften og bygge tillit. Prosessen med tilpasning var kontinuerlig og foregikk gjennom hele overføringen. Implementeringen foregikk ved å sette verktøyene fra Team Performance direkte ut i Rupro og evaluere virkningen, for så å tilpasse ytterligere. På denne måten fungert implementeringsprosessen som en vekselvirkning mellom implementering og tilpassing.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32719
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectKunnskapsoverføringen_US
dc.titleKunnskapsoverføring for å imøtekomme organisatorisk vekst - En casestudie om kunnskapsoverføring til industribedriften Rupro ASen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)