Lederskap i teori og praksis: Studie av utdannelsen til offiserer i Forsvaret (Norge) og Bundesheer (Østerrike)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32721Dato
2023-11-30Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker lederskap i teori og praksis gjennom en studie av offisersutdannelsen i Norge og Østerrike. Arbeidet er en sammenlignende analyse av hvordan militære ledere utdannes i disse to nasjonene per 2023, med et særlig fokus på endringene etter den norske reformen for militært tilsatte i 2016 og utdanningsreformen fra 2018.
Vårt arbeid bygger på en grundig gjennomgang av eksisterende teorier om ledelse, spesielt i en militær kontekst, og en diskusjon om oppdragsbasert ledelse. I vår metodiske tilnærming analyserer vi data samlet gjennom en omfattende litteraturstudie. Dette gir oss et akademisk grunnlag for å forstå og sammenligne lederutdanningen i de to landene.
Gjennom studien adresserer vi en problemstilling, delt inn i tre forskningsspørsmål: For det første undersøker vi utdanningsmodellen til Forsvaret i Norge, hvordan denne modellen er utformet og hvordan den påvirker utdannelsen av offiserer. For det andre utforsker vi Bundesheer i Østerrike og sammenligner deres modell for utdannelse, med den norske. Det tredje forskningsspørsmålet fokuserer på de relative erfaringene som oppnås gjennom disse utdanningsmodellene og hvordan disse erfaringene påvirker lederens evne til å lede. I vår konklusjon gir vi en detaljert oppsummering av funnene og kommer med egne refleksjoner.
Samlet sett gir masteroppgaven innsikt i hvordan militær utdanning og erfaring på lavere offisersnivå påvirker utviklingen av lederne. Studien er et viktig bidrag til forståelsen av lederutvikling i en militær sammenheng og vil være av interesse for alle som arbeider med eller studerer lederskap, spesielt i en militær sammenheng.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: