dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.advisor | Eidissen, Thomas Frantzen | |
dc.contributor.author | Bartholdsen, Camilla | |
dc.contributor.author | Mathisen, Wibeke O. | |
dc.date.accessioned | 2024-01-31T11:34:55Z | |
dc.date.available | 2024-01-31T11:34:55Z | |
dc.date.issued | 2023-10-31 | |
dc.description.abstract | Tidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da som følger:
Hvilke grep sier anerkjente lærere at de tar for å ivareta ideen om tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk?
Forskningsprosjektet vårt er forankret i en casestudie med fenomenologisk tilnærming. Utvalget besto av seks nøye utvalgte informanter fra grafisk varierte områder i Norge, og disse informantene er anerkjente for å lykkes i arbeidet med tidlig innsats. Datamaterialet inkluderer seks semi-strukturerte intervjuer, hvor informantene ble oppmuntret til å beskrive de tiltakene de benytter for å ivareta prinsippet om tidlig innsats. Våre data ble transkribert, analysert og kodet med utgangspunkt i de fellestrekkene som framkom i intervjuene. Dette resulterte i et rammeverk som inkluderer fem hovedprinsipper, ni konkrete tiltak og 25 grep som lærerne har rapportert som sentrale for prinsippet om tidlig innsats. Videre drøftet vi hvordan de grepene som lærerne tok, kunne relateres til tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk.
Resultatene fra forskninga indikerer at våre informanter, ved å bruke de fem overordnede prinsippene i rammeverket: Å bygge produktive holdninger, å innøve læringsfremmende samtaler, å bevisst variere undervisninga, å skaffe seg innsikt og å inkludere, evner å legge til rette for både det forebyggende- og tilretteleggende perspektivet innenfor tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk, samtidig som de sikrer inkluderingen av alle elever. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32783 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | tidlig innsats | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | begynneropplæring matematikk | en_US |
dc.subject | lykkes tidlig innsats | en_US |
dc.subject | grep | en_US |
dc.subject | anerkjente lærere | en_US |
dc.subject | ivareta tidlig innsats | en_US |
dc.title | Grepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |