Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering
Forfatter
Folkenborg, Håkon RuneSammendrag
Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle
oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie.
– Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av norgeshistorien?
– Hva preger omtalen av samene?
En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting:
– Hvordan forklare at det finnes ulike oppfatninger av den norske
nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle?
Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga.
Forlag
Eureka Forlag, Høgskolen i TromsøSerie
Eureka Læremiddelserie, nr 4 (2008)Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: