Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFolkenborg, Håkon Rune
dc.date.accessioned2011-05-05T12:41:26Z
dc.date.available2011-05-05T12:41:26Z
dc.date.issued2008-06
dc.description.abstractSkolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. – Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av norgeshistorien? – Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: – Hvordan forklare at det finnes ulike oppfatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga.en
dc.identifier.isbn978-82-7389-131-0
dc.identifier.issn0809-8034
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3291
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3022
dc.language.isonoben
dc.publisherEureka Forlag, Høgskolen i Tromsøen
dc.relation.ispartofseriesEureka Læremiddelserie, nr 4 (2008)en
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.titleNasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematiseringen
dc.typeBooken
dc.typeBoken


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel