Engasjement og kontroll på arbeidsplassen En studie av hvordan styring påvirker refleksiv læring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3331Åpne
Thesis introduction (PDF)
Antonsen, Y: 'Aktør- og offerhistorier som læringsverktøy', i Jakhelln, R., Leming, T. og Tiller, T. (red.): Emosjoner i forskning og læring, Tromsø: Eureka Forlag, Universitetet i Tromsø, Vol. 1/2009, s. 91–112. The book is available in Munin at http://hdl.handle.net/10037/3378 (PDF)
Antonsen, Y., Thunberg, O. A. and Tiller, T.: 'Bank advisors work between contradictory demands of control and reflective learning' (accepted manuscript version). Published version: Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 12:5, 629-644, available at http://dx.doi.org/10.1080/14623943.2011.601563 (PDF)
Antonsen, Y.:'The Downside of the Balanced Scorecard – A Norwegian Case Study' (manuscript). Later published with slightly altered title in Scandinavian Journal of Management (2013), and available at http://dx.doi.org/10.1016/j.scaman.2013.08.001 (PDF)
Dato
2011-05-18Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Forfatter
Antonsen, YngveSammendrag
Avhandlingen tar utgangspunkt i reaktiveringen av styringstrenden i organisasjoner på 2000-tallet. Innføringen av styringssystemer som balansert målekort hevdes å redusere ansattes læring og påvirkningsmuligheter for organisasjoners læring. Samtidig har ansatte et behov for å kontinuerlig kunne oppdatere egen kunnskap i kunnskapsorganisasjoner. Konstruktivistisk læringsteori og aksjonsforskning fremhever læring og refleksjon blant ansatte som sentralt for organisasjoners utvikling. Arbeidslivsforskere har derimot sjelden vurdert hvilken betydning toppledelsen har for fremming av ansattes refleksive læring. Med denne bakgrunn har vi ved hjelp av datainnsamlingsteknikker fra aksjonsforskning undersøkt hvordan styring og balansert målstyring påvirker ansattes refleksive læring i organisasjoner. Datamateriale fra casestudien ”Banken” viser hvordan handlingsrommet for ansattes refleksive læring og nytenkning i tradisjonelle banker begrenses av toppstyrte krav til tilpasningslæring og informasjon. Rådgivere følger i stor grad konsernledelsens detaljerte forventninger og krav til arbeidsprosesser og salg av produkter. I hverdagen er rådgiveres individuelle handlekraft også tøylet gjennom strenge regler og rutiner i behandling og godkjenning av lånesøknader. Bruk av lokal bonus har derimot liten innvirkning på salgsprosessene. Ansatte motiveres ut fra ønsket om å hjelpe kunder med finansielle produkter. Det vil si at rådgivere både lar seg påvirke av toppledelsens arbeidskrav og av ønsket om å gi kunder god service. Avhandlingens funn indikerer at myndigheter og toppledelse i banker initierer en stor andel tilpasningsorientert og faktabasert læring for å sikre at rådgiverne både kan alle sine produkter og trener på gjennomføring av salgsprosesser. Avhandlingen oppsummerer også at aksjonsforskning er en lite hensiktsmessig forskningsstrategi i organisasjoner som styres etter prinsipper fra balansert målekort.
Beskrivelse
Paper 3 of the thesis is not available in Munin:
3. Antonsen, Y., Thunberg, O. A. and Tiller, T.: 'Adaptive learning and cognitive uncertainty in a financial organization', Journal of Workplace Learning (2010), 22(8) s. 475–488, available at http://dx.doi.org/10.1108/13665621011082855
3. Antonsen, Y., Thunberg, O. A. and Tiller, T.: 'Adaptive learning and cognitive uncertainty in a financial organization', Journal of Workplace Learning (2010), 22(8) s. 475–488, available at http://dx.doi.org/10.1108/13665621011082855
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: