ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33411
Thumbnail
View/Open
Presentasjon-UndervisningsKvalitet-Konference-UiT-2024.pdf (871.8Kb)
(PDF)
Presentasjon-2024-Undervisningskvalitet-og-Internasjonalisering-Forskningsprosjektplan.pdf (138.8Kb)
(PDF)
Date
2024-02-15
Type
Conference object
Konferansebidrag

Author
Msomphora, Mbachi Ruth; Jørgensen, Mie Østergaard
Abstract
Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked og samfunn. Formålet med vårt prosjekt er å forbedre global utdanning innen helseprofesjonene ved å integrere internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring. Vi sikter mot å utvikle studenter som er kulturelt bevisste og som kan tenke kritisk om globale spørsmål.

Metodikk: Vi planlegger å bruke en blandet metodikk som kombinerer kvalitativ og kvantitativ forskning. Dette inkluderer, 1) Analyse av eksisterende litteratur om global utdanning og aktiv læring, 2) Case-studier av institusjoner som har lyktes med å integrere internasjonale perspektiver, 3) Undersøkelser og intervjuer med studenter og lærere for å vurdere deres erfaringer og behov.

Aktiv Læringstilnærminger: For å fremme engasjement og forståelse blant studenter, har vi utforsket og ønsker å iverksette flere aktive læringstilnærminger, som bl.a.:

  • Problembasert læring (PBL): Oppmuntrer til selvstendig forskning og anvendelse av kunnskap på reelle globale utfordringer.
  • Case-studier: Gir praktiske eksempler fra ulike kulturer og markeder for å illustrere teoretiske konsepter.
  • Rollespill og simuleringer: Lar studenter oppleve og analysere internasjonale situasjoner fra flere perspektiver.
  • Flipped classroom: La studentene lære seg stoffet hjemme gjennom videoer eller lesestoff, og bruk klassetiden til å fordype seg i emnet gjennom diskusjoner og aktiviteter.
  • Teknologisk Integrering: Teknologi er en katalysator for global utdanning. Det er derfor ønskelig at vi integrere følgende teknologiske verktøy:

  • E-læringsplattformer: For å tilby tilgjengelige ressurser og støtte samarbeid på tvers av landegrenser.
  • Virtuelle utvekslingsprogrammer: Muliggjør interkulturell interaksjon uten behov for fysisk reise.
  • Digitale verktøy for samarbeid: Fremmer gruppearbeid og prosjektbasert læring med internasjonale team
  • Forventede Resultater og Diskusjon: Basert på litteraturen, er det indikert at integrering av internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring fører til:

  • Økt studentengasjement og motivasjon.
  • Bedre forståelse av globale problemstillinger og kulturell sensitivitet.
  • Forbedrede kommunikasjonsferdigheter og digital kompetanse.
  • En diskusjon av utfordringene med å implementere disse tilnærmingene vil også bli gjennomført. Diskusjonens fokus vil inkludere, men ikke minst, språkbarrierer, tidsforskjeller, og behovet for kontinuerlig teknologisk støtte.

    Konklusjon og Fremtidige Retninger: Prosjektet understreker viktigheten av å forsterke global utdanning gjennom aktiv læring og teknologi. Vi vil fortsette å utforske innovative pedagogiske strategier og styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjoner over hele verden. Vår visjon er å skape en utdanningsmodell som er tilpasset fremtidens behov og som fremmer global forståelse og samarbeid.

    Med dette, ønsker vi å dele vårt utviklingsarbeid/prosjekt knyttet til global utdanning innen helseprofesjoner, og hvordan dette kan gjøres effektivt i forhold til de nåværende økonomiske og politiske usikkerhetene, m.m. Dette for å få innspill, og for å diskutere tematikken med kollegaer.

    Description
    Conference lecture at the international arrangement MOTKA 2024 - UiTs Utdanningskvalitetskonferanse, 15.02.2024, Tromsø, Norway
    Metadata
    Show full item record
    Collections
    • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [842]
    Copyright 2024 The Author(s)

    Browse

    Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
    Login

    Statistics

    View Usage Statistics
    UiT

    Munin is powered by DSpace

    UiT The Arctic University of Norway
    The University Library
    uit.no/ub - munin@ub.uit.no

    Accessibility statement (Norwegian only)