Drama i naturfag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33527Dato
2023-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hervik, EvySammendrag
Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker engasjement i et undervisningsopplegg med drama som læringsform i naturfag, samt sett på hvilken måte drama som læringsform kunne bidra til å engasjere elever i naturfaget.
Prosjektet var satt sammen av to undervisningsøkter og datainnsamlingsmetodene; observasjon, spørreskjema og intervju. Det var dette som dannet grunnlaget for all innsamlet data.
Denne studien har funnet ut at ved å bruke drama som læringsform i naturfag uttrykker elevene engasjement. Dette gjorde de ved at de var svært aktive i timen og gikk fort i gang med oppgavene. Elevene viste også spontan glede ved at de smilte og lo, de fortalte også selv at undervisningen var gøy. I tillegg fortalte de at de husket det faglige innholdet. Elevene brukte sin egen fritid på å snakke og fortelle om naturfagsøktene til sine medelever. Elevene ytret også et tydelig ønske om å ha denne læringsformen igjen. Studien min har også funnet at elevene ble engasjert for naturfaget ved å bruke drama som læringsform. Elevene brukte mange positive ord når de skulle beskrive eller snakke om undervisningen. Dette er noe som kan vise at elevene fikk en positiv assosiasjon til naturfaget og drama som læringsform. I tillegg tok elevene eget initiativ til å finne forslag til tema, ideer og historier vi kunne snakke, fortelle eller finne mer ut av i neste naturfagstime. Elevene fant forslag til både naturfagstimene og til andre fag. Dette er noe som kan vise at elevene ble nysgjerrige og ønsket å lære mer både i naturfag og ved bruk av denne læringsformen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: