dc.contributor.advisor | Buanes, Arild | |
dc.contributor.author | Emilsen, Marte Trasen | |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T07:08:25Z | |
dc.date.available | 2024-05-23T07:08:25Z | |
dc.date.issued | 2023-11-06 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en case-studie av en konfliktfylt planprosess knyttet til dobbeltsporutbygging for Intercity-prosjektet i Hamar. Studien søker å undersøke dynamikken mellom statlig styring og lokal mobilisering i et stort statlig infrastrukturprosjekt. Lokalsamfunnet har en positiv innstilling til muligheten for å modernisere jernbanen i Hamar. Konflikten som har preget planprosessen og ført til forsinkelser i planleggingen har i hovedsak dreid seg om stasjons- og trasélokalisering.
Jeg har valgt å benytte meg av en diskursanalytisk tilnærming for å undersøke hvilke diskurser, fortellinger og koalisjoner som kommer til uttrykk fra de ulike aktørene igjennom planprosessen. Gjennom en argumentativ dokumentanalyse har jeg utforsket en rekke plan- og saksdokumenter, i tillegg til å undersøke debattinnlegg og avisartikler som er relevante for jernbaneplanleggingen i Hamar. På denne måten har jeg kunne identifisere og forstå de ulike aktørene som er involvert i planprosessen, samt argumentene de fremmer.
Jeg har identifisert tre fremtredende diskurser som danner grunnlaget for tre ulike tilnærminger i planleggingen av jernbaneutbyggingen for Intercity Hamar. Hovedkonflikten er preget av uenighet mellom øst-trasé og vest-trasé. To av diskursene – den nasjonale jernbaneprosjektdiskursen og den lokale byutviklingsdiskursen – er motstridende og de mest dominerende i konflikten. Disse diskursene viser til konflikten mellom stat og kommune hvor stat ønsker et vestlig traséalternativ og kommune ønsker et østlig traséalternativ. Den siste – den lokale bevaringsdiskursen - er tatt med for å vise til den lokale konflikten som også har eksistert. Denne er i konflikt med den lokale byutviklingsdiskursen som ønsker øst, mens den lokale bevaringsdiskursen ønsker vest. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33598 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPL-3900 | |
dc.subject | Jernbane | en_US |
dc.subject | Diskursanalyse | en_US |
dc.subject | Argumentativ diskursanalyse | en_US |
dc.title | Å komme på rett spor - En casestudie av dynamikken mellom den lokale mobiliseringen og den statlige styringen i InterCity-prosjektet på Hamar | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |