Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøgetveit Berg, Sigrun
dc.contributor.authorWieffer, Jeroen
dc.date.accessioned2024-05-31T12:12:25Z
dc.date.available2024-05-31T12:12:25Z
dc.date.issued2019-05-29en
dc.description.abstractDenne avhandlingen er en didaktisk oppgave og handler om reformasjonens fremstilling i undervisningen i Norge og Nederland. Oppgaven er en komparasjons analysere hvor jeg sammenligner skolesystemet, læreplanene og lærebøkene og er ute å finne likheter og forskjeller. Analysen av de ulike bestanddeler har gitt noen funn. Et av hovedfunnene er at det finnes noen sentrale forskjeller rundt temaet reformasjonen mellom kompetansemålene i den nederlandske læreplanen i forhold til den norske. En annen hovedfunn er at faget historie ikke er et obligatorisk fag, men et valgfag i Nederland. I fremstillingen av reformasjonen i de norskelærebøkene blir ikke Erasmus ikke nevnt, mens i de nederlandske blir han fremhevet som en sentral inspirasjonskilde for Martin Luther. En annen element som kommer tydelig fram i lærebøkene er at samfunnene i Nederland og Norge er i ulik utvikling, da Nederland holder på å bli en egen republikk og Norge mister sin suverenitet og blir i større del innlemmet i Danmark. Til sammen oppgaven gitt et innblikk i noen sentrale forskjeller og likheter mellom historieundervisningen i Norge og Nederland. Dette kan hjelpe å belyse disse nasjonenes didaktiske forhold.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33651
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History: 070en_US
dc.titleReformasjonen i undervisningen i brudd og kontinuiteten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)