Reformasjonen i undervisningen i brudd og kontinuitet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33651Dato
2019-05-29Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Wieffer, JeroenSammendrag
Denne avhandlingen er en didaktisk oppgave og handler om reformasjonens fremstilling i undervisningen i Norge og Nederland. Oppgaven er en komparasjons analysere hvor jeg sammenligner skolesystemet, læreplanene og lærebøkene og er ute å finne likheter og forskjeller. Analysen av de ulike bestanddeler har gitt noen funn. Et av hovedfunnene er at det finnes noen sentrale forskjeller rundt temaet reformasjonen mellom kompetansemålene i den nederlandske læreplanen i forhold til den norske. En annen hovedfunn er at faget historie ikke er et obligatorisk fag, men et valgfag i Nederland. I fremstillingen av reformasjonen i de norskelærebøkene blir ikke Erasmus ikke nevnt, mens i de nederlandske blir han fremhevet som en sentral inspirasjonskilde for Martin Luther. En annen element som kommer tydelig fram i lærebøkene er at samfunnene i Nederland og Norge er i ulik utvikling, da Nederland holder på å bli en egen republikk og Norge mister sin suverenitet og blir i større del innlemmet i Danmark. Til sammen oppgaven gitt et innblikk i noen sentrale forskjeller og likheter mellom historieundervisningen i Norge og Nederland. Dette kan hjelpe å belyse disse nasjonenes didaktiske forhold.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: