Reformasjonen i undervisningen i brudd og kontinuitet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33651Date
2019-05-29Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Wieffer, JeroenAbstract
Denne avhandlingen er en didaktisk oppgave og handler om reformasjonens fremstilling i undervisningen i Norge og Nederland. Oppgaven er en komparasjons analysere hvor jeg sammenligner skolesystemet, læreplanene og lærebøkene og er ute å finne likheter og forskjeller. Analysen av de ulike bestanddeler har gitt noen funn. Et av hovedfunnene er at det finnes noen sentrale forskjeller rundt temaet reformasjonen mellom kompetansemålene i den nederlandske læreplanen i forhold til den norske. En annen hovedfunn er at faget historie ikke er et obligatorisk fag, men et valgfag i Nederland. I fremstillingen av reformasjonen i de norskelærebøkene blir ikke Erasmus ikke nevnt, mens i de nederlandske blir han fremhevet som en sentral inspirasjonskilde for Martin Luther. En annen element som kommer tydelig fram i lærebøkene er at samfunnene i Nederland og Norge er i ulik utvikling, da Nederland holder på å bli en egen republikk og Norge mister sin suverenitet og blir i større del innlemmet i Danmark. Til sammen oppgaven gitt et innblikk i noen sentrale forskjeller og likheter mellom historieundervisningen i Norge og Nederland. Dette kan hjelpe å belyse disse nasjonenes didaktiske forhold.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: