Konkurransekrefter i USV markedet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33874Date
2023-11-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Moholt, EirikAbstract
Oppgaven omhandler å skape et grunnlag for strategiutvikling i teknologibransjer. En av
byggeklossene i strategiutvikling er konkurransekrefter. Etter at Porter’s Five Forces ble
publisert på 1980-tallet har betydningen og valg av konkurransekrefter vært diskutert. Temaet
er fortsatt aktuelt i dag. Hvilke konkurransekrefter er det som er med på å påvirke en
teknologibransje i dagens globaliserte samfunn, og hvilke konkurransekrefter er sterkest?
Problemstillingen på studien er derfor som følger:
Hvilke konkurransekrefter er essensielle for utarbeiding av strategi og suksess i
teknologitunge bransjer?
For å undersøke problemstillingen ble ubemannetbåt-leverandøren Maritime Robotics sitt
ståsted benyttet som case. For å sikre forståelse av ubemannet båt bransjen ble delspørsmålet
«Hvilke markeder er mest relevante for å undersøke konkurransekraft i dag?» utarbeidet for å
snevre inn undersøkelsen mot markeder som er mest relevante.
Gjennomførelsen av undersøkelsen ble basert på et kvalitativt design med to
datainnsamlingsmetoder. Datainnsamlingen startet med en dokumentundersøkelse hvor
fagartikler og anbudsinformasjon ble innhentet. Disse ga et overordnet blikk av
konkurransekreftene i markeder, før semistrukturerte intervjuer tilførte primærdata til
undersøkelsen.
Studien viser at markedene verdsetter forskjellige konkurransekrefter, men
konkurransekreftene innovasjon og teknologi, dynamiske markeder, kunder og konkurrenter,
effekten av lovgivning og regelverk, kunder, og trusselen fra eksisterende aktører var ledende
i bransjen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: