dc.contributor.advisor | Silkoset, Ragnhild | |
dc.contributor.author | Moholt, Eirik | |
dc.date.accessioned | 2024-06-24T05:37:51Z | |
dc.date.available | 2024-06-24T05:37:51Z | |
dc.date.issued | 2023-11-24 | en |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler å skape et grunnlag for strategiutvikling i teknologibransjer. En av
byggeklossene i strategiutvikling er konkurransekrefter. Etter at Porter’s Five Forces ble
publisert på 1980-tallet har betydningen og valg av konkurransekrefter vært diskutert. Temaet
er fortsatt aktuelt i dag. Hvilke konkurransekrefter er det som er med på å påvirke en
teknologibransje i dagens globaliserte samfunn, og hvilke konkurransekrefter er sterkest?
Problemstillingen på studien er derfor som følger:
Hvilke konkurransekrefter er essensielle for utarbeiding av strategi og suksess i
teknologitunge bransjer?
For å undersøke problemstillingen ble ubemannetbåt-leverandøren Maritime Robotics sitt
ståsted benyttet som case. For å sikre forståelse av ubemannet båt bransjen ble delspørsmålet
«Hvilke markeder er mest relevante for å undersøke konkurransekraft i dag?» utarbeidet for å
snevre inn undersøkelsen mot markeder som er mest relevante.
Gjennomførelsen av undersøkelsen ble basert på et kvalitativt design med to
datainnsamlingsmetoder. Datainnsamlingen startet med en dokumentundersøkelse hvor
fagartikler og anbudsinformasjon ble innhentet. Disse ga et overordnet blikk av
konkurransekreftene i markeder, før semistrukturerte intervjuer tilførte primærdata til
undersøkelsen.
Studien viser at markedene verdsetter forskjellige konkurransekrefter, men
konkurransekreftene innovasjon og teknologi, dynamiske markeder, kunder og konkurrenter,
effekten av lovgivning og regelverk, kunder, og trusselen fra eksisterende aktører var ledende
i bransjen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33874 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3910 | |
dc.subject | Konkurransekrefter | en_US |
dc.subject | Porter’s Five Forces | en_US |
dc.subject | Ubemannet båt | en_US |
dc.subject | USV | en_US |
dc.subject | Strategiutvikling | en_US |
dc.subject | Autonomi | en_US |
dc.subject | Teknologibransjer | en_US |
dc.title | Konkurransekrefter i USV markedet | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |