Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33902Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Denne masteroppgaven handler om erfaringer med overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse. Vi skal undersøke denne overgangen fra elev-, lærer- og skolelederperspektivet. Studien ser altså på en og samme overgang, men fra ulike perspektiver med ulike roller i skolen. Empirien i studien baserer seg på tre kvalitative forskningsintervjuer, ett intervju per deltakerkategori. Vi har analysert deltakernes erfaringer knyttet til teoretiske begreper som overgangen, språklige barrierer og investering.
Vår studie indikerer at overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse kan representere både utfordringer og positive opplevelser. Hovedfunnene i studien viser blant annet at språkbarrierene og mangel på ressurser framstår som sentrale hindringer i overgangsprosessen for både lærere og elever. Et sentralt funn i henhold til elevperspektivet er språkbarrierer knyttet til ungdoms varierte språkpraksiser.
Prosjektet peker også på overordnede strukturelle problemer i skolesystemet, som mangel på konkrete føringer i styringsdokumenter og kommunale retningslinjer for de minoritetsspråklige elevene. Hovedfokuset i denne oppgaven er likevel på de personlige erfaringene deltakerne i prosjektet fremmer. Formålet med denne masteroppgaven er å kartlegge erfaringene til en person i skoleledelsen, en lærer og en elev som alle har erfaring med denne overgangen. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan overgangsprosessen oppleves og fungerer i skolen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: