Endring i organisasjonskultur - en studie om endring i Sticos sin organisasjonskultur fra 2020 til 2023
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33958Date
2023-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I 2020 skrev Ingrid Moen og Heidi Kultorp en masteroppgave om organisasjonskulturen i Sticos. De benyttet seg blant annet av kulturkartleggingsverktøyet Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) for å måle organisasjonskulturen på daværende tidspunkt. Funnene ble senere benyttet ved internevaluering i Sticos og påfølgende strategiprosess. Utover dette har Sticos vært gjennom flere organisatoriske endringer fra 2020 til 2023. I denne studien ønsket vi å se nærmere på om organisasjonskulturen i Sticos har endret seg siden kartleggingen i 2020 og utarbeidet problemstillingen: «Hvor mye har de grunnleggende trekkene: fremtredende kjennetegn, organisasjonsledelse, ledelse overfor ansatte, organisasjonslimet, strategiske vektlegginger og suksesskriterier i Sticos sin organisasjonskultur endret seg fra 2020 til 2023? Og er det forskjell i hvordan ledere og ansatte opplever at organisatoriske endringer i samme periode har påvirket kulturen?».
Studiet bygger på ulike teorier innenfor organisasjonskultur. Den mest fremtredende teorien er verktøyet OCAI, som kategoriserer organisasjonskulturen innenfor områdene klan, marked, adhokrati og hierarki. Samt Scheins teori om primære og sekundære påvirkningsfaktorer på organisasjonskultur. Det er benyttet en kombinert metode, med et sekvensielt design hvor hovedvekten er på den kvantitative delen. Det ble gjennomført et individuelt intervju for å kartlegge bedriften og mulige påvirkningsfaktorer i perioden 2020 til 2023. Funn fra intervjuet dannet sammen med kulturkartleggingsverktøyet, en kvantitativ spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble sendt ut til alle ledere og ansatte i Sticos og fikk en svarprosent på 49%.
Funnene viser at de grunnleggende trekkene i organisasjonen har endret seg lite fra 2020 til 2023. Det grunnleggende trekket som har endret seg mest er suksesskriterier. Trekket har nå et mer fremtredende markedspreg, som kjennetegnes av produktutvikling og å vinne markedsandeler. Den generelle dreining i organisasjonskulturen er et mer eksternt fokus, hvor adhokrati og markedskultur er mer dominerende enn tidligere. Endringene er likevel små og den overordnede kulturen i Sticos er som i 2020 klankultur. Funnene viser at det er en forskjell i hvordan ledere og ansatte opplever at organisatoriske endringer har påvirket kulturen. Gruppene trekker frem de samme påvirkningsfaktorene, men vurderer i hvilken grad de har påvirket kulturen ulikt. Videre vurderer ansatte i stor grad ulike faktorer med lik påvirkning, mens lederne er mer differensiert i sine svar.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: