Et rammeverk for å identifisere hvordan lærerveiledninger støtter læreren
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33996Dato
2023-11-08Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Sammendrag
I denne masteroppgaven har vi utviklet et rammeverk for lærerveiledningsanalyse for å undersøke i hvor stor grad lærerveiledninger hjelper lærere til å undervise etter kjerneelementene i LK20. Først måtte sette oss godt inn i forskningslitteraturen for å prøve og finne essensen i kjerneelementene i LK20. På den måten fant vi kodeord for de ulike kjerneelementene. Deretter tok vi utgangspunkt i, og tilpasset Charalambous et al. (2010) rammeverk for tekstbokanalyse og Smith og Steins (1998) Task analysis guide for å komme fram til vårt rammeverk for lærerveiledningsanalyse. Charalambous et al. (2010) rammeverk består av en horisontal analyse, som ser på generell bakgrunnsinformasjon og struktur i bøkene, og en vertikal analyse som går i dybden på et matematisk konsept eller tema. Fordi vi skulle finne ut i hvor stor grad lærerveiledninger støtter lærerne i å undervise etter kjerneelementene, og to av kjerneelementene henger tett sammen med oppgavenes kognitive krav, ble vi også nødt til å analysere oppgavene.
Vi har analysert tre lærerveiledninger med tilhørende oppgaver fra elevbøkene. Matematikk 4A fra Cappelen Damms, Multi 4A fra Gyldendal og Matematikk grunnbok 4A fra Barentsforlaget. Det er krevende for læreren å undervise etter kjerneelementene, og funnene våre viser at de tre lærerveiledningene er ulike i måten og graden de støtter læreren i dette arbeidet på.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: