dc.contributor.advisor | Haavold, Per-Øystein | |
dc.contributor.author | Nilfjord, Jonathan Aron Hope | |
dc.contributor.author | Fasting, Christopher | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T06:21:05Z | |
dc.date.available | 2024-07-01T06:21:05Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet omhandler en kasusstudie av én lærer på 10. trinn, hvor hensikten har vært å se på hvordan lærer planlegger og gjennomfører undervisning med bruk av en utforskende tilnærming. Årsaken til at dette ble undersøkt er et økende engasjement rundt undervisningsformen etter at den ble innført i den nye læreplanen. Det finnes en del forskning på gjennomføringen av undervisningen, men det er få studier som vektlegger planleggingen av denne type undervisning.
Studien har blitt utført ved at vi har intervjuet lærer og observert matematikkundervisningen gjennom ett tema over et tidsspenn på 5 uker. I studien viser vi til utsagn og hendelser som tar sted under observasjon. Vi ser etter hvert på likheter og ulikheter mellom hva lærer sier, og hva lærer gjør, for å se om dette korresponderer. I planleggingsfasen fant vi at læreren fokuserte på å velge aktiviteter som støttet opp under kompetansemålene i læreplanen, og la stor vekt på å skape og dyrke en dynamisk læringskultur i klasserommet. Dette innebar å legge til rette for elevdeltakelse, oppmuntring til kreativ tenkning og å skape et miljø der elevene føler seg trygge nok til å utforske og dele sine tanker og ideer. I gjennomføringsfasen gikk hovedfunnene fra vår analyse ut på at lærer vektlegger i stor grad løsningsforslag fremfor riktig løsning. Dette stimulerte elevenes kritiske tenkning og utforskende tilnærming til problemene. Læreren oppmuntret også til samarbeid og diskusjon i klassen, og oppfordret elevene til å dele sine tanker og ideer med hverandre, noe som er med på å skape et godt læringsmiljø i klassen.
Samlet sett bidrar våre funn til en dypere forståelse av utforskende undervisningspraksis i matematikk og peker på betydningen av å legge til rette for en læringsorientert kultur i klasserommet, der elevenes tankeprosesser og deltakelse står sentralt. Dette har implikasjoner både for lærerutdanning og for praksis i klasserommet, og åpner for videre forskning innenfor dette feltet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34002 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | utforskende undervisning | en_US |
dc.subject | kasusstudie | en_US |
dc.subject | casestudie | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | planlegging | en_US |
dc.subject | gjennomføring | en_US |
dc.subject | TRU-Math | en_US |
dc.subject | kvalitativ forskning | en_US |
dc.title | Kasusstudie av matematikklærer i utforskende undervisning | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |