dc.contributor.advisor | Morten, Bartnæs | |
dc.contributor.author | Hansen, Cecilie | |
dc.contributor.author | Kjølås, Christina Mlinnikova | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T05:50:30Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T05:50:30Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | en |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er validitet og reliabilitet i åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing. Nordiske studier har vist at vurdering og skåring av elevsvar på åpne oppgaver kan være utfordrende. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: I hvilken grad gir åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing valide målinger og reliable resultater?
For å belyse dette tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål: «I hvilken grad måler åpne oppgaver elevenes lesekompetanse i å tolke og sammenholde informasjon, og å finne informasjon i tekster?» og «Hvor presise, dekkende og anvendelige er kriteriene for skåring som gis i vurderingsveilederen, og i hvilken grad svarer skårernes vurderingspraksis til disse kriteriene?»
Forskningsspørsmålene undersøkes gjennom en kvalitativ tekstgjennomgang knyttet til prøvetekstene Stargate og Snikfotografen. Dette kombineres med en kvantitativ innholdsanalyse. Statistiske beregninger foretas for å undersøke graden av samsvar i skåring av åpne oppgaver. Utvalget består av 1200 elevsvar, fra 8. og 9. trinn fra nasjonale prøver høsten 2023.
Kvalitative funn i gjennomgang av de to tekstene viser at elevene må lese og forstå tekst med både implisitt og eksplisitt meningsinnhold. Tolkningsrommet som oppstår mellom teksten, oppgavene, vurderingsveiledere og oss som vurderer, står sentralt i dette prosjektet.
Funn viser at sensorreliabiliteten utfordres i noen grad i vurdering og skåring av tolkningsoppgaven i Stargate. I skåring av åpen oppgave Snikfotografen er sensorreliabiliteten derimot svært god.
Det finnes et potensial i å prioritere forberedelser i profesjonsfellesskapet før vurdering og skåring av elevsvar på de åpne oppgavene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34020 | |
dc.language.iso | N/A | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | Nasjonale prøver i lesing | en_US |
dc.subject | Åpne oppgaver | en_US |
dc.subject | validitet og reliabilitet | en_US |
dc.subject | Interrater reliabilitet | en_US |
dc.subject | vurdering og skåring | en_US |
dc.title | Validitet og reliabilitet i to åpne oppgaver fra de nasjonale prøver i lesing 2023 | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |