Show simple item record

dc.contributor.advisorAga Myklebost, Kari
dc.contributor.authorJudin-Francis, Nilaksan
dc.date.accessioned2024-07-03T06:01:09Z
dc.date.available2024-07-03T06:01:09Z
dc.date.issued2024-05-31en
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler om hvordan Karpe bruker egne livshistorier i musikken sin. Empirien i avhandlingen baserer seg på tre kvalitative analyser av tre sangtekster. Jeg har analysert disse tre sangtekstene som eksistensiell historiebruk, og sett på hvordan Karpe former og formidler identitet og kollektive minner gjennom tekstene. Gjennom analysen får vi innsyn i Karpes historiebevissthet, det vil si deres forståelse av hvordan fortiden og opphavet deres er en integrert del av hvordan de forstår seg selv i dag og hva de ønsker for fremtiden. Karpes musikk har hatt stort gjennomslag og vært en kommersiell suksess, og tekstene analyseres også som kommersiell historiebruk. I denne avhandlingen legger jeg til grunn at Karpes tekster befinner seg i spennet mellom eksistensiell og kommersiell historiebruk. Det er allikevel det første- hvordan Karpes tekster formulerer, bearbeider og skaper identitet gjennom minnebruk for dem selv og fanskaren- som er i hovedfokus for analysen. De tre sangtekstene som analyseres er: «Kunsten å være inder», «Identitet som dreper», og «Tusen tegninger». Ved å dykke inn i podkaster, intervjuer, artikler, bøker og annet materiale om Karpe, har jeg analysert disse sangtekstene. Denne avhandlingen søker å belyse dette ved å gi en dypere innsikt i temaene og motivasjonen bak Karpes musikk. Analysene tar for seg innholdet i Karpes tekster og undersøker hvorfor de velger å formidle akkurat dette. Det blir tydelig at Karpe legger mer i tekstene sine enn bare underholdning og kule fraser; de bruker dem som et middel til å kommunisere sin identitet og hvordan de forstår seg selv i spennet mellom fortid, nåtid og fremtid. Analysens resultater peker på at Karpe opplever at etniske minoriteter i Norge befinner seg ved et kulturelt krysningspunkt som knytter dem til både deres utenlandske og norske bakgrunn. Et sentralt aspekt oppstår som følge av fremmedfrykt, og hvordan etniske minoriteter ofte blir feilaktig assosiert med terrorister på grunn av deres hudfarge. Prosjektet viser hvordan Karpe tar i bruk deres musikk som en stemme for minoriteten, og ønsker gjennom sangteksten å motvirke rasisme, diskriminering, og utvide det å være norsk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34039
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectKarpeen_US
dc.subjectKunsten å være inderen_US
dc.subjectIdentitet som dreperen_US
dc.subjectTusen tegningeren_US
dc.subjectEksistensiell historiebruken_US
dc.subjectKommersiell historiebruken_US
dc.subjectRasismeen_US
dc.titleLyden av historie. En analyse av Karpes tekster som eksistensiell historiebruk.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)