Lyden av historie. En analyse av Karpes tekster som eksistensiell historiebruk.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34039Dato
2024-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Judin-Francis, NilaksanSammendrag
Denne avhandlingen handler om hvordan Karpe bruker egne livshistorier i musikken sin. Empirien i avhandlingen baserer seg på tre kvalitative analyser av tre sangtekster. Jeg har analysert disse tre sangtekstene som eksistensiell historiebruk, og sett på hvordan Karpe former og formidler identitet og kollektive minner gjennom tekstene. Gjennom analysen får vi innsyn i Karpes historiebevissthet, det vil si deres forståelse av hvordan fortiden og opphavet deres er en integrert del av hvordan de forstår seg selv i dag og hva de ønsker for fremtiden.
Karpes musikk har hatt stort gjennomslag og vært en kommersiell suksess, og tekstene analyseres også som kommersiell historiebruk. I denne avhandlingen legger jeg til grunn at Karpes tekster befinner seg i spennet mellom eksistensiell og kommersiell historiebruk. Det er allikevel det første- hvordan Karpes tekster formulerer, bearbeider og skaper identitet gjennom minnebruk for dem selv og fanskaren- som er i hovedfokus for analysen.
De tre sangtekstene som analyseres er: «Kunsten å være inder», «Identitet som dreper», og «Tusen tegninger». Ved å dykke inn i podkaster, intervjuer, artikler, bøker og annet materiale om Karpe, har jeg analysert disse sangtekstene.
Denne avhandlingen søker å belyse dette ved å gi en dypere innsikt i temaene og motivasjonen bak Karpes musikk. Analysene tar for seg innholdet i Karpes tekster og undersøker hvorfor de velger å formidle akkurat dette. Det blir tydelig at Karpe legger mer i tekstene sine enn bare underholdning og kule fraser; de bruker dem som et middel til å kommunisere sin identitet og hvordan de forstår seg selv i spennet mellom fortid, nåtid og fremtid.
Analysens resultater peker på at Karpe opplever at etniske minoriteter i Norge befinner seg ved et kulturelt krysningspunkt som knytter dem til både deres utenlandske og norske bakgrunn. Et sentralt aspekt oppstår som følge av fremmedfrykt, og hvordan etniske minoriteter ofte blir feilaktig assosiert med terrorister på grunn av deres hudfarge. Prosjektet viser hvordan Karpe tar i bruk deres musikk som en stemme for minoriteten, og ønsker gjennom sangteksten å motvirke rasisme, diskriminering, og utvide det å være norsk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: