Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Oskar Jensen
dc.contributor.authorFoshaug, Hedda Marie
dc.contributor.authorMartnes, Silje Sofie
dc.date.accessioned2024-07-04T12:00:03Z
dc.date.available2024-07-04T12:00:03Z
dc.date.issued2024-05-14
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utviklingen av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet. For å få innsikt i dette, har vi gjennomført en kvalitativ casestudie over en periode på seks uker. Vi tok videoopptak av seks undervisningsøkter med tallsnakk, samt gjennomførte oppgavebaserte intervjuer med elevene i forkant og etterkant av undervisningsperioden. Med bakgrunn i videoopptakene av undervisningsøktene med tallsnakk og de oppgavebaserte intervjuene som våre to datainnsamlingsmetoder, gjennomførte vi to ulike tematiske analyser. Analysen av undervisningsøktene med tallsnakk hadde som formål å gi oss innblikk i hvordan ulike elementer fra tallsnakk påvirket elevenes bruk av løsningsstrategier. Dette gjorde at vi senere kunne vurdere på hvilken måte disse elementene kunne påvirke utvikling av tallforståelse hos elevene. Videre ble de oppgavebaserte intervjuene analysert med mål om å få innsikt i elevenes tallforståelse i forkant og etterkant av undervisningsperioden med tallsnakk. Fra analysen av de oppgavebaserte intervjuene opplevde vi at det hadde skjedd en utvikling av elevenes tallforståelse fra første intervju til andre intervju. Når vi undersøkte sammenhengen mellom undervisningsmetoden tallsnakk og utvikling av tallforståelse, fant vi koblinger mellom analysen av undervisningsøktene og elevenes utvikling av tallforståelse. Våre funn viste at elevenes tallforståelse ble påvirket av strategidelingen som skjedde gjennom tallsnakkene, samt gjennom misoppfatninger som ble avdekket. Strategidelingen innebar diskusjoner og sammenlikning av ulike løsningsstrategier. Dette bidro til at elevene tilgjengeliggjorde egen kunnskap for medelevene, slik at de aktivt kunne lære av hverandre. Når misoppfatninger kom til syne i klasserommet så vi at de kunne påvirke elevene på to ulike måter. I tilfeller hvor misoppfatningene ikke ble fullstendig oppklart, opplevde vi at elevene ble forvirret og i verste fall pådro seg misoppfatningen selv. Der misoppfatningene derimot ble tilstrekkelig oppklart, opplevde vi det som en læringsmulighet for elevene, og at de gjennom slike oppklaringer utviklet forståelsen sin. Med bakgrunn i funnene konkluderte vi med at undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet på tre måter: (1) ved at strategideling tilgjengeliggjør kunnskap; (2) ved at ufullstendig oppklaring av misoppfatninger kan føre til forvirring, og (3) ved at oppklaring av misoppfatninger kan skape forståelse for elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34068
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectTallsnakken_US
dc.subjectNumber talksen_US
dc.subjectTallforståelseen_US
dc.subjectHoderegningen_US
dc.subjectNumber senseen_US
dc.title"Jeg fikk et annet svar, jeg tenkte at ..." En kvalitativ casestudie om hvordan tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel