Overgangen fra intensivsykepleierstudent til kompetent intensivsykepleier- intensivsykepleieres erfaringer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34370Dato
2024-04-29Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Hensikt: Å få forståelsen av hvordan intensivsykepleiere erfarer overgangen fra å være intensivsykepleierstudenter til å bli kompetente intensivsykepleiere på norske intensivavdelinger.
Metode: Studien er kvalitativ med en hermeneutisk tilnærming. Vi gjennomførte tre fokusgruppeintervjuer med tolv intensivsykepleiere i februar 2022. To av fokusgruppene foregikk ved intensivavdelinger på lokalsykehus med intensivenhetsnivå 1 og ett på et sentralisert sykehus med intensivenhetsnivå 2B. Ni av deltakerne arbeidet på en intensivavdeling som sykepleiere før de begynte sin intensivsykepleierutdanning. Til å analysere datamaterialet brukte vi den hermeneutiske analysemodellen til Fleming og medarbeidere samt Kvale og Brinkmanns trinnvise analyseprosess, der meningskoding og meningsfortolkning er sentralt.
Resultat: Det fremkom tre hovedtemaer: 1) «Høye kompetansekrav», 2) «Ansvaret er stort» og 3) «Å bli en kompetent intensivsykepleier tar tid, krever faglig støtte og teamarbeid». Nyutdannede intensivsykepleiere opplever ansvaret og kompetansekravene som større enn forventet. Deltakerne erfarte ulike kompetansekrav på lokal- og sentralsykehus. Det å bli tildelt mer ansvar fra erfarne praksisveiledere i praksisperiodene bidro til en lettere overgang. Nyutdannede intensivsykepleiere behøver faglig støtte fra mer erfarne intensivsykepleiere.
Konklusjon: Erfaring fra intensivfeltet før intensivsykepleierutdanningen bidrar til en lettere overgangsprosess. Organisatoriske rammer som bemanningsutfordringer og manglende intensivressurser fører til en mer krevende overgang for nyutdannede intensivsykepleiere. Det tar tid å bli kompetente intensivsykepleiere, og de må gis tid.