Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMæhre, Kjersti Sunde
dc.contributor.authorJacques, Mireille
dc.contributor.authorWillumsen, Henriette Sandnes
dc.date.accessioned2024-08-22T11:28:23Z
dc.date.available2024-08-22T11:28:23Z
dc.date.issued2024-04-29
dc.description.abstractBakgrunn: Mangelen på intensivsykepleiere i Norge har ført til at flere studieplasser har blitt opprettet. Intensivsykepleiere må kunne integrere avansert teoretisk kunnskap med praktiske og mellommenneskelige ferdigheter for å kunne ta hånd om akutt og kritisk syke pasienter og deres pårørende. Det er lite kunnskap om hvordan nyutdannede intensivsykepleiere erfarer overgangen fra å være intensivsykepleierstudent til ferdig utdannet intensivsykepleier.<p> <p>Hensikt: Å få forståelsen av hvordan intensivsykepleiere erfarer overgangen fra å være intensivsykepleierstudenter til å bli kompetente intensivsykepleiere på norske intensivavdelinger.<p> <p>Metode: Studien er kvalitativ med en hermeneutisk tilnærming. Vi gjennomførte tre fokusgruppeintervjuer med tolv intensivsykepleiere i februar 2022. To av fokusgruppene foregikk ved intensivavdelinger på lokalsykehus med intensivenhetsnivå 1 og ett på et sentralisert sykehus med intensivenhetsnivå 2B. Ni av deltakerne arbeidet på en intensivavdeling som sykepleiere før de begynte sin intensivsykepleierutdanning. Til å analysere datamaterialet brukte vi den hermeneutiske analysemodellen til Fleming og medarbeidere samt Kvale og Brinkmanns trinnvise analyseprosess, der meningskoding og meningsfortolkning er sentralt.<p> <p>Resultat: Det fremkom tre hovedtemaer: 1) «Høye kompetansekrav», 2) «Ansvaret er stort» og 3) «Å bli en kompetent intensivsykepleier tar tid, krever faglig støtte og teamarbeid». Nyutdannede intensivsykepleiere opplever ansvaret og kompetansekravene som større enn forventet. Deltakerne erfarte ulike kompetansekrav på lokal- og sentralsykehus. Det å bli tildelt mer ansvar fra erfarne praksisveiledere i praksisperiodene bidro til en lettere overgang. Nyutdannede intensivsykepleiere behøver faglig støtte fra mer erfarne intensivsykepleiere.<p> <p>Konklusjon: Erfaring fra intensivfeltet før intensivsykepleierutdanningen bidrar til en lettere overgangsprosess. Organisatoriske rammer som bemanningsutfordringer og manglende intensivressurser fører til en mer krevende overgang for nyutdannede intensivsykepleiere. Det tar tid å bli kompetente intensivsykepleiere, og de må gis tid.en_US
dc.identifier.citationMæhre KS, Jacques, Willumsen. Overgangen fra intensivsykepleierstudent til kompetent intensivsykepleier- intensivsykepleieres erfaringer. Sykepleien Forskning. 2024
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2259318
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2024.95528
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34370
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk sykepleierforbunden_US
dc.relation.journalSykepleien Forskning
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleOvergangen fra intensivsykepleierstudent til kompetent intensivsykepleier- intensivsykepleieres erfaringeren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)