Assistenter i spesialundervisning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34568Date
2023-10-22Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Iversen, Rebecca TendstrandAbstract
Denne mastergradsavhandlingen omhandler assistenter og deres beskrivelser av hvordan de opplever sitt arbeid med spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan assistenter ivaretas av skoleledelse, hvilken kunnskap de har om sin stilling og hvordan de opplever de forskjellige organiseringsformene; å være assistent i klasserommet og en-til-en-undervisning utenfor klasserommet, som viser seg gjeldende innenfor det spesialpedagogiske feltet.
De teoretiske perspektivene som presenteres er hva spesialpedagogikk er, hva det innebærer å være assistent, samtidig som jeg vil se på to av organiseringsformene som er gjeldende for dagens spesialundervisning.
Oppgavens problemstilling gjør at oppgaven ses inn under et hermeneutisk perspektiv fordi jeg har undersøkt assistenters erfaringer med spesialundervisning i grunnskolen. Jeg har valgt en kvalitativ metode med forskningsintervju som datainnsamlingsmetode. Analyseprosessen er gjort etter Malterud (2017) sin analysestrategi systematisk tekstkondensering. Utvalget i denne studien består av fire assistenter i grunnskolen.
Resultatene framstilles i ulike underkapitler som har sin opprinnelse i tema intervjuguiden ble styrt etter. I dette kapittelet framkommer funn som informantene opplever som relevante i sin hverdag som assistenter i spesialundervisning. Deriblant kommer vi inn på temaene om fast veiledningsordning ved arbeidsplassene, om de kjenner til bruken av individuell opplæringsplan og andre forhold rundt sin stilling og hvordan de opplever organiseringsformene.
Det viser seg at informantene har ulike svar på hvorvidt de føler seg ivaretatt i skolen av lærere, samtidig som at noen informanter kan fortelle at de ikke har innsyn i sine elevers individuelle opplæringsplaner. Jeg stiller derfor spørsmål til hvordan skolen sikrer at elevene mottar best mulig opplæring ut fra evner og forutsetninger, og det kommer tydelig fram at skolen må ta et ansvar og håndtere situasjonen rundt assistenter på en bedre måte enn de gjør i dag – det er tross alt mange assistenter som sitter med ansvar for spesialundervisning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: