dc.contributor.advisor | Johannesen, Bjørn-Henrik | |
dc.contributor.author | Lyngstad, John | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:05:24Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:05:24Z | |
dc.date.issued | 2023-10-31 | en |
dc.description.abstract | I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner.
Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. Jeg har undersøkt hvilke temaer og metoder informantene anvender i undervisningen for å ta rede på hvordan dette gjøres. Følgende ser oppgaven på hvilke didaktiske grep informantene anvender i egen undervisning knyttet opp mot historiebevissthet som fagdidaktisk begrep og i lys av læreplanen. Mine funn indikerer at informantene har ulik forståelse for begrepet historiebevissthet. Forståelsen for begrepet viser seg å ikke ha betydning for majoriteten av informantene når det kommer til hvilke didaktiske grep som kan være historiebevissthets utviklende for elevene.
Et annet funn er at informantene uttrykker elevene er i stand til å innta perspektiver som er historiebevissthets utviklende i henhold til målene for opplæringen som finnes i kjerneelementene i samfunnsfag og til historiedidaktisk teori. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34572 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | kvalitativ | en_US |
dc.subject | studie | en_US |
dc.subject | ungdomstrinnet | en_US |
dc.subject | historiebevissthet | en_US |
dc.subject | samisk | en_US |
dc.subject | historiske | en_US |
dc.subject | tema | en_US |
dc.subject | samfunnsfag | en_US |
dc.subject | læreplanen | en_US |
dc.subject | målene | en_US |
dc.subject | opplæringen | en_US |
dc.subject | kjerneelementene | en_US |
dc.subject | historiedidaktisk | en_US |
dc.subject | teori | en_US |
dc.title | Historiebevissthet om samisk historiske tema
En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan
aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |