Show simple item record

dc.contributor.advisorPer Øystein, Haavold
dc.contributor.authorMichelsen, Kristine Solem
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:29Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:29Z
dc.date.issued2023-11-01en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie som har som mål å utforske hvordan lærernes holdninger og oppfatninger endrer seg gjennom deltakelse i et utviklingsprosjekt. For å gjennomføre denne studien, ble jeg en del av SUM-prosjektet, hvor jeg fikk tilgang til datamateriale som var samlet inn fra lærerne som deltok i prosjektet. Dette datamaterialet besto av spørreskjemaer før prosjektet og intervjuer gjennomført både før og etter prosjektet, og det dannet grunnlaget for min analyse. Jeg diskuterte relevant teori knyttet til holdningsendring, pedagogisk utvikling, og lærerprofesjonalisering for å danne et solid rammeverk for min forskning. Deretter beskrev jeg metodene som ble anvendt i oppgaven, inkludert innsamling og analyse av datamaterialet. For analyseformål benyttet jeg Braun og Clarke sin tematiske analyse (2022), som inkluderer seks faser: 1) å bli kjent med datamaterialet, 2) generering av innledende koder, 3) søking etter temaer, 4) gjennomgang av temaene, 5) definisjon og navngiving av temaene, og 6) produksjon av rapporten. I selve analysen av datamaterialet identifiserte jeg endringer i lærernes holdninger og oppfatninger ved å sammenligne spørreskjemaer og intervjuer før prosjektet med intervju samlet inn etter prosjektets avslutning. Resultatene ble diskutert i lys av den teoretiske bakgrunnen, og jeg drøftet implikasjonene av funnene for lærerprofesjonalisering og pedagogisk utvikling. Denne studien bidrar til økt forståelse av hvordan læreres holdninger og oppfatninger kan endre seg gjennom deltakelse i utviklingsprosjekter. Gjennom å undersøke de faktiske erfaringene til lærerne i SUM-prosjektet, har jeg kunnet belyse viktige aspekter ved profesjonell utvikling og pedagogisk forbedring. Diskusjonen om funnene gir innsikt i de praktiske implikasjonene for lærerutdanning og gir verdifulle perspektiver for videre forskning og praksis. Avslutningsvis trekker jeg konklusjoner basert på resultatene av studien og ser fremover for å diskutere mulige veier for fremtidig forskning og praksisutvikling på dette området.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34573
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectUtviklingsprosjekten_US
dc.subjectHoldningeren_US
dc.subjectOppfatningeren_US
dc.subjectUtforskendeen_US
dc.subjectBeliefsen_US
dc.titleFra tradisjonell til utforskende tilnærmingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)