Show simple item record

dc.contributor.advisorBjøru, Anne-Mette
dc.contributor.authorGondal, Hamza Arshad
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:41Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:41Z
dc.date.issued2024-05-08en
dc.description.abstractMasterprosjektet tar for seg en undersøkelse av begrepene samarbeid og inkludering i ungdomsskolen. Begrepene blir stadig nevnt i politiske sammenhenger, som den overordnede del av læreplanverket og kunnskapsdepartements dokumenter. Det er uklart hvordan samarbeid kan bidra til å skape en inkluderende opplæring og hvilke ansvar de ulike aktørene ved skolen har for at dette skal lykkes i praksis. Masterprosjektet formål er derfor å undersøke hvordan samarbeidet mellom ansatte med ulike profesjoner kan skape en inkluderende opplæring for ungdomsskoleelever som har rett til spesialundervisning. Det teoretiske rammeverket var en presentasjon av sentrale begreper som jeg trakk inn under diskusjonsdelen for å vise en bredere forståelse ved diskusjonen av mine empiriske funn. Jeg valgte å gjennomføre studien forankret i en kvalitativ forskningsmetode. Det ble utført tre individuelle semistrukturerte forskningsintervju av informantene. En rektor, en spesialpedagog og en allmennpedagog. Konklusjonen av studien er at informantene har et tverrfaglig samarbeid som er effektivt, nyttig og en verdifull ressurs for elever som har rett til spesialundervisning. Det vises gjennom et kollektivt lagarbeid mellom informantene. De anser hverandres bidrag som en berikelse for samarbeidet. Ved å dele kompetanse og støtte seg på hverandre i sitt arbeid med enkeltelever, fremmer de et inkluderende helhetlig perspektiv i ungdomsskolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34576
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectSpesialundervisningen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.titleSamarbeid mellom allmenn- og spesialpedagog En forsterket spesialundervisning på ungdomsskolenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)