dc.contributor.advisor | Morten, Bartnæs | |
dc.contributor.author | Jensen, Kathrine Håkonsen | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:05:50Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:05:50Z | |
dc.date.issued | 2024-05-09 | en |
dc.description.abstract | Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål:
1) Hvilke muligheter og utfordringer ligger i bruken av Bukkene Bruse begynner på skolen som overgangsobjekt, og hvilke tolkningsrom kan åpne seg når barn opplever boka?
2) Hvordan responderer barnehagebarn i alderen 5-6 år på høytlesing av boka Bukkene Bruse begynner på skolen, og hvilke former for samhandling lar seg observere i opplesningssituasjonen?
I denne enkeltcasestudien er datamaterialet samlet inn gjennom en bildebokanalyse av boka Bukkene Bruse begynner på skolen (2021), samt observasjon av boka brukt i høytlesing for ei gruppe på fem barn som går siste året i barnehagen. Gjennom barnas samhandling, reaksjoner og innlevelse viser datamaterialet hvordan høytlesing av bildeboka kan ha positiv innvirkning på barnegruppa og skape en felles tekst. Det foreligger også en presentasjon, kontekstualisering og diskusjon av hovedpunkter fra Tromsø kommunes Plan for overgang og sammenheng mellom barnehage, skole og SFO (2021) som utgangspunkt for å svare på problemstillingen.
Analysen av bildeboka avdekker blant annet på hvordan teksten fungerer godt i høytlesning. Ut fra analysen av opplesningen, viser studien hvordan humor og spenning ikke bare gjør at barna lytter, men også engasjerer barna til å bidra i et samspill med tekst og oppleser gjennom å fortelle videre, stille spørsmål og tolker bilder. Samspillet mellom bildebokanalyse og observasjoner i høytlesing er utgangspunkt for drøftingen og belyses gjennom det teoretiske rammeverket som tar for seg litteratur i skolen, leseforståelse, bildebok og høytlesing. Høytlesingen bidrar til at barna opplever en felles tekst og gjennom en felles tekst skapes det rom for å bygge relasjoner, jobbe videre med barnas erfaringer og barn kan bidra med kunnskapen de innehar: noe som også er kjennetegn på at en overgangsprosess er god og på barnets premisser. Casestudiet bidrar til fagfeltet i diskusjonen av utvalg av overgangsobjekt da spesielt for Tromsø kommune, men også generelt for kommunene. I tillegg understrekes viktigheten av refleksjon rundt valg av litteratur som presenteres for barn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34578 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | Begynneropplæring | en_US |
dc.subject | Overgangsobjekt | en_US |
dc.subject | Overgang fra barnehage til skole | en_US |
dc.subject | Høytlesing | en_US |
dc.subject | Bildebok | en_US |
dc.title | «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft» | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |