Show simple item record

dc.contributor.advisorMorten, Bartnæs
dc.contributor.authorJensen, Kathrine Håkonsen
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:50Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:50Z
dc.date.issued2024-05-09en
dc.description.abstractHvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Hvilke muligheter og utfordringer ligger i bruken av Bukkene Bruse begynner på skolen som overgangsobjekt, og hvilke tolkningsrom kan åpne seg når barn opplever boka? 2) Hvordan responderer barnehagebarn i alderen 5-6 år på høytlesing av boka Bukkene Bruse begynner på skolen, og hvilke former for samhandling lar seg observere i opplesningssituasjonen? I denne enkeltcasestudien er datamaterialet samlet inn gjennom en bildebokanalyse av boka Bukkene Bruse begynner på skolen (2021), samt observasjon av boka brukt i høytlesing for ei gruppe på fem barn som går siste året i barnehagen. Gjennom barnas samhandling, reaksjoner og innlevelse viser datamaterialet hvordan høytlesing av bildeboka kan ha positiv innvirkning på barnegruppa og skape en felles tekst. Det foreligger også en presentasjon, kontekstualisering og diskusjon av hovedpunkter fra Tromsø kommunes Plan for overgang og sammenheng mellom barnehage, skole og SFO (2021) som utgangspunkt for å svare på problemstillingen. Analysen av bildeboka avdekker blant annet på hvordan teksten fungerer godt i høytlesning. Ut fra analysen av opplesningen, viser studien hvordan humor og spenning ikke bare gjør at barna lytter, men også engasjerer barna til å bidra i et samspill med tekst og oppleser gjennom å fortelle videre, stille spørsmål og tolker bilder. Samspillet mellom bildebokanalyse og observasjoner i høytlesing er utgangspunkt for drøftingen og belyses gjennom det teoretiske rammeverket som tar for seg litteratur i skolen, leseforståelse, bildebok og høytlesing. Høytlesingen bidrar til at barna opplever en felles tekst og gjennom en felles tekst skapes det rom for å bygge relasjoner, jobbe videre med barnas erfaringer og barn kan bidra med kunnskapen de innehar: noe som også er kjennetegn på at en overgangsprosess er god og på barnets premisser. Casestudiet bidrar til fagfeltet i diskusjonen av utvalg av overgangsobjekt da spesielt for Tromsø kommune, men også generelt for kommunene. I tillegg understrekes viktigheten av refleksjon rundt valg av litteratur som presenteres for barn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34578
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectOvergangsobjekten_US
dc.subjectOvergang fra barnehage til skoleen_US
dc.subjectHøytlesingen_US
dc.subjectBildeboken_US
dc.title«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)