Lærernes arbeid med elevenes motivasjon i kroppsøving; En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34584Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Werven, Andreas SkaugenSammendrag
Hensikten med forskningsprosjektet har vært å skaffe et innblikk i hvordan seks ulike kroppsøvingslærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen.
For å samle inn data har forskningsprosjektet hatt en kvalitativ tilnærming og det har blitt gjennomført seks semi-strukturerte intervju. Dataene som intervjuene genererte ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Videre har dataene blitt omgjort til tre ulike hovedfunn som er tolket og diskutert. I diskusjonen har det blitt anvendt ulike teorier som tar for seg motivasjon som har vært med på å belyse funnene som ble gjort.
Et av funnene som er fremtredende i forskningsprosjektet viser betydningen av en god lærer-elev relasjon. Et annet sentralt funn tar for seg hvordan lærere arbeider for å kunne oppfatte om elevene er motiverte for kroppsøvingsundervisningen. Et tredje sentralt funn er om kjønn er en faktor som gjør at lærere arbeider på ulike måter.
Funnene er samlet av seks ulike lærere som fremmer sine erfaringer i kroppsøvingsundervisningen. Det viser at det ikke er en fasit på hvordan lærere motiverer elevene i kroppsøvingsundervisningen. Oppgaven gir et innblikk i hvordan en kroppsøvingslærer kan arbeide med motivasjonen til elevene i undervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: