Systemarbeid i barnehagen: En kvalitativ studie av PP-rådgivernes perspektiver og erfaringer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34586Date
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Bamerni, AlinAbstract
Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske betydningen av systemrettet arbeid for å fremme en mer inkluderende barnehage, sett gjennom PP-rådgiveres perspektiv. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer med PP-rådgivere, har studien undersøkt deres erfaringer, perspektiver og praksis tilknyttet systemrettet arbeid.
Analyse av dataene avdekker flere sentrale funn. Først og frems viser funnene at PP-rådgivernes rolle kan være avgjørende for å legge grunnlaget for en inkluderende barnehage. Deres innsikt og erfaringer bringer frem kompleksiteten ved inkludering på systemnivå, og bidrar til å identifisere underliggende utfordringer. Videre viser studien at PP-rådgivernes engasjement for systemrettet arbeid, er en kritisk faktor for å skape en helhetlig og bærekraftig tilnærming til inkludering.
I tillegg avdekkes det at samarbeid med ulike aktører, som barnehagepersonell, foresatte og andre instanser, spiller en vesentlig rolle i å fremme inkluderingspraksisen. Gjennom dette samarbeidet kan PP-rådgivere bidra til å skape et støttende og tilpasset miljø for alle barn.
Studien undersøker også en rekke utfordringer knyttet til systemrettet arbeid, inkludert begrensede ressurser, manglende kompetanse og tidspress. Disse funnene peker på behovet for systematiske endringer og kapasitetsbygging for å støtte PP-rådgivernes arbeid.
På bakgrunn av disse funnene kan det se ut til at det bør bli mer fokus på kompetanseutvikling, bedre samarbeid, og at det blir satt av mer ressurser til systemrettet arbeid i barnehagene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: