Show simple item record

dc.contributor.advisorFredrik, Danielsen
dc.contributor.authorBamerni, Alin
dc.date.accessioned2024-09-10T04:06:24Z
dc.date.available2024-09-10T04:06:24Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar sikte på å utforske betydningen av systemrettet arbeid for å fremme en mer inkluderende barnehage, sett gjennom PP-rådgiveres perspektiv. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer med PP-rådgivere, har studien undersøkt deres erfaringer, perspektiver og praksis tilknyttet systemrettet arbeid. Analyse av dataene avdekker flere sentrale funn. Først og frems viser funnene at PP-rådgivernes rolle kan være avgjørende for å legge grunnlaget for en inkluderende barnehage. Deres innsikt og erfaringer bringer frem kompleksiteten ved inkludering på systemnivå, og bidrar til å identifisere underliggende utfordringer. Videre viser studien at PP-rådgivernes engasjement for systemrettet arbeid, er en kritisk faktor for å skape en helhetlig og bærekraftig tilnærming til inkludering. I tillegg avdekkes det at samarbeid med ulike aktører, som barnehagepersonell, foresatte og andre instanser, spiller en vesentlig rolle i å fremme inkluderingspraksisen. Gjennom dette samarbeidet kan PP-rådgivere bidra til å skape et støttende og tilpasset miljø for alle barn. Studien undersøker også en rekke utfordringer knyttet til systemrettet arbeid, inkludert begrensede ressurser, manglende kompetanse og tidspress. Disse funnene peker på behovet for systematiske endringer og kapasitetsbygging for å støtte PP-rådgivernes arbeid. På bakgrunn av disse funnene kan det se ut til at det bør bli mer fokus på kompetanseutvikling, bedre samarbeid, og at det blir satt av mer ressurser til systemrettet arbeid i barnehagene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34586
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectSystemarbeiden_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectPedagogisk-psykologisk tjenesteen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.titleSystemarbeid i barnehagen: En kvalitativ studie av PP-rådgivernes perspektiver og erfaringeren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)