Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34587Åpne
Masteroppgave Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen (PDF)
Dato
2024-05-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Sivertsen, StineSammendrag
Forskning viser at det kan være vanskelig å sette inn tidlige tiltak til de elevene som viser utfordring i lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket derfor i denne masteravhandlingen å undersøke hvilke tiltak som iverksettes for de elevene som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen. Fra et spesialpedagogisk perspektiv ønsket jeg å undersøke hvordan løfte de elevene som trenger ekstra tilrettelegginger, spesielt for de elevene som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet, ved å intervjue fire lærere som hadde fulgt elevene fra forholdsvis 1.trinn til 2.trinn. Dette dannet studiens empiriske grunnlag, der jeg i analysedelen benyttet meg av en temabasert tilnærming for å analysere datamaterialet.
Funnene viste at det var sentralt å arbeide med elevenes fonologiske bevissthet og bokstavkunnskap ved å benytte seg av flere tiltak. Tiltakene som kan støtte opp målet om å etablere fonologiske strategier er: språkleker, støtte fonem-grafem prinsippet, gi lesetekster som er relevante, benytte rask bokstavprogresjon og gi meningsfulle skriveoppgaver der elevene selv får oppdage lyd-bokstav forbindelsene. I studien kom det også fram at alle tiltakene som iverksettes bør være preget av å styrke elevenes motivasjon og mestring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: