Show simple item record

dc.contributor.advisorDardanou, Maria
dc.contributor.authorHelin, Henrik
dc.date.accessioned2024-09-10T04:06:45Z
dc.date.available2024-09-10T04:06:45Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractEksternalisert atferd beskrives som et av skolehverdagens største utfordringer, og innvirker negativt på klassens lærings- og psykososiale miljø. Å inneha en kompetanse om hvilke tiltak lærere opplever som effektive i forebyggingen og håndteringen av problematferd og atferdsvansker kan være essensielt for å redusere prevalensen av fenomenet og forhindre en videre negativ utvikling. Gjennom en kvalitativ fenomenologisk tilnærming forsøker denne studien å belyse hvordan fire strategisk utvalgte lærere på 1.-4. trinn reduserer forekomsten av eksternalisert atferd i sin klasse. Problemstillingen for studien er: «Hvordan arbeider lærere empirisk med å forebygge og håndtere eksternalisert atferd i skolehverdagen?». Problemstillingen vil belyses ved av hjelp følgende forskningsspørsmål, som samlet sett redegjør for lærernes egne perspektiver og erfaringer i møte med eksternalisert atferd: 1. Hvilken helhetlig forståelse har lærere av begrepet eksternalisert atferd? 2. Hvilke strategier og tiltak benytter lærere seg av for å forebygge eksternalisert atferd i skolehverdagen? 3. Hvordan håndterer lærere eksternalisert atferd i skolehverdagen? Informantenes erfaringer drøftes opp mot et teoretisk rammeverk og tidligere forskning som skal danne grunnlaget for å forstå kompleksiteten av eksternalisert atferd. Studien indikerer en rekke tiltak på system- og individnivå som gjennom et gjensidig samspill har som formål å redusere prevalensen av eksternalisert atferd i skolehverdagen. Funnene kan bidra til fremtidig praksis og utvikling av tiltak for lærere i møte med elever med eksternalisert problematferd.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34591
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectPED-3901en_US
dc.titleEksternalisert atferd i skolehverdagen - En kvalitativ studie av læreres empiriske forebygging og håndtering av eksternalisert atferd i skolehverdagenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)