«Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34593Dato
2024-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Kjær, June MariSammendrag
I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er:
I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet.
For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kan man måle historisk empati blant elever på ungdomstrinnet?
Relevant teori for denne studien inkluderer Helga Harnes' doktoravhandling, samt arbeider av Endacott & Brooks og Seixas & Morton. Metodene som er brukt for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet er en kvantitativ panelstudie, ved bruk av spørreundersøkelse, en for- og en etterundersøkelse. Studien er gjennomført i tre skoleklasser på ungdomsskoler utenfor urbane områder
Det var tre hovedfunn og et bifunn. Det første funnet handler om økning av svarprosent på et alternativ i spørsmål 3. Det andre funnet handler om hvordan elevene endret svarene sine i etterundersøkelsen for spørsmål 5. Det tredje funnet handler om økningen i empatiske svar i spørsmål 5. Bifunnet viser at elevene ikke ser på lesing i bøker som en god læringsmetode. Resultater fra funnene og analysen tyder på at bruk av tegneserie kan bidra til å utvikle historisk empati, til en viss grad. Dette skyldes at tegneserier bidrar til å visualisere hendelser og kjente historiske personer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: