dc.contributor.advisor | Frenning, Ingrid | |
dc.contributor.author | Weber, Marthe Bertheussen | |
dc.contributor.author | Skjevik, Gry Hammer | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:07:07Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:07:07Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Forskningen i dette masterprosjektet er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppeintervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning.
Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig varierte. Noen argumenterte at definisjonen i læreplanen etter 4. trinn var tilstrekkelig, mens andre uttrykte bekymring for dens begrensninger. De argumenterte for behovet av en mer omfattende tilnærming og inkludering av ferdigheter som pusting og kroppsbevegelse, samt naturlige miljøer. Det pekes mot utfordringene med å vurdere elever som ikke når definerte kriterier og hvordan sikre rettferdig evaluering av elevenes ferdigheter.
I lærernes forståelse av vannkompetanse fant vi variasjon, noen fant begrepet ukjent og forsøkte å relatere de til livredning og risikoforståelse. Lærerne reflekterte over begrepets betydning og argumenterte for en bredere tilnærming til undervisning og vurdering av elevers vannkompetanse. Inkluderte praktiske ferdigheter og forståelse av vannets egenskaper, som indikerer behov for vurdering av tekniske og ikke-tekniske aspekter ved elevenes ferdigheter i vann.
Lærerne planla hvordan autentiske svømmeaktiviteter i nærmiljøet for fremme vannkompetanse, men uttrykte bekymringer om sikkerhet og manglende erfaring med utendørsundervisning. De viser evne til å reflektere over hvordan operasjonalisering av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse kan gjøres i praksis, samtidig som de anerkjenner ulike utfordringer ved gjennomføring av en slik undervisning.
Funnene fra fokusgruppeintervjuene ble diskutert opp mot tidligere forskning om svømmedyktighet og vannkompetanse, samt Wolfgang Klafkis kategoriale danningsteori, Pierre Bourdieu sin teori om habitus og kapital, self-efficacy og læreplanteori. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34596 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3906 | |
dc.subject | vannkompetanse | en_US |
dc.subject | svømmedyktig | en_US |
dc.subject | svømmeopplæring | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | læreplan | en_US |
dc.subject | undervisning | en_US |
dc.subject | utendørs | en_US |
dc.subject | kompetansemål | en_US |
dc.title | En lærer å svømme innendørs, men drukner utendørs: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, og hvordan de kommer til syne i undervisning | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |