Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGeisler, Felix
dc.contributor.authorFagerheim, Eirin Martine
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:53Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:53Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt undervisningsmetoden rollespill kan gi ungdomsskoleelever læringsvekst i emnet energi i naturfag. Rollespill var noe jeg hadde lite erfaring med som lærerstudent, og noe jeg hadde inntrykk av ble brukt mer i andre fag enn naturfag. Hovedpoengene bak rollespill som metode, er at deltakelse er en nødvendighet der elevene må engasjeres og uttrykke kunnskap på annen måte enn i tradisjonell undervisning. Det ble i forbindelse med masterprosjektet utviklet et undervisningsopplegg med energi som hovedtema, som ble gjennomført i én 9.klasse. Undervisningsopplegget ble laget med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen. Rollespill ble brukt som undervisningsmetode til å forklare en prosess i naturfag, nærmere bestemt kjernefusjonen i sola. Innsamlet datamateriale baserer seg på videoopptak fra undervisningsøktene, feltnotater, og en før- og ettertest som ble gjennomført to uker før og syv uker etter siste undervisningsøkt. Det ble benyttet en identisk før- og ettertest med fagspørsmål relatert til kjernefusjonen i sola. Analysen til før- og ettertesten baserer seg på formel gitt av Hake (1998), som viser elevenes normaliserte læringsvekst. Feltnotatene består av generelle beskrivelser av klassen. Videopptakene er basert på tre elever med hvert sitt kamera. Hovedfokuset i analysen av videomaterialet var elevenes deltakelse og fagspråk mens undervisningsopplegget pågikk. Hovedfunnene fra oppgaven viser at det var en gjennomsnittlig positiv læringsvekst på 30% etter endt undervisning med rollespill som undervisningsmetode, og at elevene hadde varierende deltakelse og fagspråk i undervisningen. Det kan virke som det var en økning i deltakelse mot slutten av undervisningsopplegget, hvorav alle elevene deltok i selve gjennomføringen. I tillegg virker det som elevenes fagspråk ble utviklet i løpet av undervisningsopplegget. Rollespillet kan ha påvirket læringsveksten ved at elevene fikk mulighet til å delta aktivt i egen læring og benytte relevante fagbegreper.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34621
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3905
dc.subjectRollespillen_US
dc.subjectEnergien_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectLæringsveksten_US
dc.titleRollespill som undervisningsmetode i naturfagen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)