dc.contributor.advisor | Geisler, Felix | |
dc.contributor.author | Fagerheim, Eirin Martine | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:08:53Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:08:53Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt undervisningsmetoden rollespill kan gi ungdomsskoleelever læringsvekst i emnet energi i naturfag. Rollespill var noe jeg hadde lite erfaring med som lærerstudent, og noe jeg hadde inntrykk av ble brukt mer i andre fag enn naturfag. Hovedpoengene bak rollespill som metode, er at deltakelse er en nødvendighet der elevene må engasjeres og uttrykke kunnskap på annen måte enn i tradisjonell undervisning. Det ble i forbindelse med masterprosjektet utviklet et undervisningsopplegg med energi som hovedtema, som ble gjennomført i én 9.klasse. Undervisningsopplegget ble laget med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen. Rollespill ble brukt som undervisningsmetode til å forklare en prosess i naturfag, nærmere bestemt kjernefusjonen i sola.
Innsamlet datamateriale baserer seg på videoopptak fra undervisningsøktene, feltnotater, og en før- og ettertest som ble gjennomført to uker før og syv uker etter siste undervisningsøkt. Det ble benyttet en identisk før- og ettertest med fagspørsmål relatert til kjernefusjonen i sola. Analysen til før- og ettertesten baserer seg på formel gitt av Hake (1998), som viser elevenes normaliserte læringsvekst. Feltnotatene består av generelle beskrivelser av klassen. Videopptakene er basert på tre elever med hvert sitt kamera. Hovedfokuset i analysen av videomaterialet var elevenes deltakelse og fagspråk mens undervisningsopplegget pågikk.
Hovedfunnene fra oppgaven viser at det var en gjennomsnittlig positiv læringsvekst på 30% etter endt undervisning med rollespill som undervisningsmetode, og at elevene hadde varierende deltakelse og fagspråk i undervisningen. Det kan virke som det var en økning i deltakelse mot slutten av undervisningsopplegget, hvorav alle elevene deltok i selve gjennomføringen. I tillegg virker det som elevenes fagspråk ble utviklet i løpet av undervisningsopplegget. Rollespillet kan ha påvirket læringsveksten ved at elevene fikk mulighet til å delta aktivt i egen læring og benytte relevante fagbegreper. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34621 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3905 | |
dc.subject | Rollespill | en_US |
dc.subject | Energi | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Læringsvekst | en_US |
dc.title | Rollespill som undervisningsmetode i naturfag | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |