Show simple item record

dc.contributor.advisorJensten, Thor Øivind
dc.contributor.authorNordmo-Stykket, Kine
dc.date.accessioned2024-10-29T05:05:11Z
dc.date.available2024-10-29T05:05:11Z
dc.date.issued2024-05-30en
dc.description.abstractNorge har i mange tiår økt i omfang til helse- og omsorgstjenester. Antallet eldre øker, og dermed også en forventning til at flere vil trenge helsehjelp. Samtidig harr færre barn blitt født, og det vil derfor i fremtiden være for få i arbeidsaktiv alder til å levere tjenester slik det gjøres nå, i alle deler av samfunnet. Økonomisk ser en at kommunene melder store problemer med å levere tjenestene innen budsjett, mens forventningene til helsetjenestene er høye. Det er behov for å endre måten vi leverer tjenestene melder helsepersonellkommisjonen. «Vi må gi mindre hjelp til færre» (NOU 4, 2023). Denne studien omhandler hvordan kommunale virksomhetsledere (mellomledere) opplever sin rolle inn mot endringsarbeidet som bør iverksettes i kommunal sektor for å forberede seg til fremtidens helsetjenester. Og hvordan oppleves handlingsrommet de har eller trenger for å lede sine ansatte inn i de nødvendige endringene for å imøtekomme noen av de varslede krisene? En har innhentet innsikt om temaet gjennom å intervjue syv virksomhetsledere i Tromsø kommune våren 2024. Disse var organisert i forskjellige seksjoner innen helse, med forskjellige seksjonsledere over seg, og varierende antall ledere under seg. Funnene indikerer at mellomlederne er klar over egen rolle, ansvar og myndighet. De er opptatt av en mestringsorientert og verdibasert ledelse, men også en situasjonsbestemt lederstil. Virksomhetslederne er innstilt og klar for endring, og ser på sin rolle som å bidra til å identifisere, initiere endring og legge til rette for endring. De fremhever viktigheten av å la endringer komme fra de ansatte. Likevel ser de at saker som omhandler endring i kvalitet, redusert tjenestetilbud eller endring av arbeidsmetode av større karakter må de som oftest starte eller beslutte dette. Rollen er krevende, men respondentene oppgir at de er klar for å ta sitt samfunnsansvar. Respondentene beskriver den økonomiske rammen som tilfredsstillende, men mangel på personell/fagfolk utfordrer muligheten til å levere alle tjenestene og holde budsjettet i balanse. Lovverk, nasjonale og lokale politiske føringer utfordrer kommunen til å gjøre de større drastiske endringene som må til. Utviklingsarbeid som krever endring på tvers av virksomheter kan være krevende, da myndighet, rolle og beslutningsmulighet utfordres av organisatoriske og formelle strukturer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35352
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectendringen_US
dc.subjecthandlingsromen_US
dc.subjectlederteorien_US
dc.subjectrolleen_US
dc.subjecthelse-og omsorgstjenesteren_US
dc.subjectmellomlederen_US
dc.subjectkriseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleRolle og handlingsrom ved endringsarbeid for mellomledere i kommunal helse- og omsorgstjenester. - En kvalitativ undersøkelse om hvordan det er å være virksomhetsleder i helse og omsorg i en varslet kriseen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)