Remote Towers påvirkning på piloters beslutningsgrunnlag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/35894Dato
2024-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johnsen, Sofie HornSammendrag
Fjernstyrt koordinering av lufttrafikk er implementert og driftes idag på 11 lufthavner i Norge. Organisering av norsk luftfart tilknyttet kortbanenettet og den norske geografien har gjort uttesting av fjernstyrt teknologi egnet. Formålet med studiet er å belyse tematikken i et sikkerhetsperspektiv gjennom kobling mellom teknologi og menneske. Dette studiet omhandler fjernstyrt tårntjenestes påvirkning på kommunikasjon, informasjonsdeling og situasjonsforståelse i luftfart, hvor disse faktorer leder til beslutningsgrunnlag under flyoperasjoner. Studiet er gjennomført som kvalitativt casestudie, hvor primærdata kommer fra intervju og feltobservasjon. Det ble gjennomført femten semistrukturerte intervju, med piloter fra Widerøe, AFIS-fullmektig på RTC og Avinor Flysikring. Ti observasjonsflyvninger ble gjennomført. Gjennom to forskningsspørsmål belyses problemstillingen: Hvordan påvirker RT piloters grunnlag for å fatte beslutning under flyoperasjoner? Funn fra studiet viser at informasjonsdeling og kommunikasjon mellom AFIS-fullmektig på RTC og piloter er tilnærmet lik som ved konvensjonelle tårn, og informasjonen og fraseologien er standardisert. Samtidig tyder funnene på at lokalkunnskapen trolig er minsket i overgangen til RTC som ser ut til å sette økte krav til pilotene for å etterspørre enhetsspesifikk informasjon. Funn viser at RT påvirker pilotenes og AFIS-fullmektigs situasjonsforståelse til det bedre på bakgrunn av ny teknologi på RTC. Den nye teknologien gjør at AFIS-fullmektig kan formidle og oppdage flere faktorer, som igjen gjør at pilotene i større grad kan opprettholde en god situasjonsforståelse. Det forutsetter at AFIS-fullmektig opprettholder og utvikler sin mentale modell og evner å videreformidle informasjonen på en slik måte at pilotene kan bruke informasjonen i sin vurdering. Informasjonsdeling, kommunikasjon og situasjonsforståelse er faktorer som har påvirkning på piloters beslutningsgrunnlag. Gjennom studiet fremkom det at lokalkunnskap i overgangen til RT er lite utforsket i faglitteraturen. For piloter og AFIS er dette temaet imidlertid sentralt for å ivareta sikkerheten.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: