«Vi må skille mellom terapi og undervisning»
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/35924Date
2024-11-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Med fagfornyelsen i 2020 ble det tverrfaglige området folkehelse og livsmestring, livsmestringsdimensjonen har fått mye oppmerksomhet i debatter om temaet. Madsen (2020) har vært en av de som fremstiller livsmestring som et begrep som har et stort tolkningspotensiale og må derfor fylles med innhold og mening. Denne masteroppgaven tar for seg å undersøke hvordan lærere i videregående skole forstår dimensjonen livsmestring av det tverrfaglige området folkehelse og livsmestring. Denne studien er en kvalitativ studie som støtter seg på en hermeneutisk vitenskapsteori, har et eksplorerende forskningsdesign og bruker semistrukturert intervju som innsamlings metode for innsamling av det empiriske datamaterialet. Utvalget består av en kvinne og fire menn som er lærere i videregående skole. Gjennom funnene identifiseres det ulike forståelser og tilnærminger til dimensjonen livsmestring, dette ser ut til å ha noe å si for deres praksis. Et spenningsfelt som viser seg når det gjelder dimensjonen livsmestring er lærernes opplevelse av usikkerhet rundt egen rolle knyttet til dimensjonen livsmestring og utviser et behov for å sette grenser for egne profesjoner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: