Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen Bæck, Unn-Doris
dc.contributor.authorArntzen, Therese Adrianna Mellem
dc.date.accessioned2024-12-07T05:06:27Z
dc.date.available2024-12-07T05:06:27Z
dc.date.issued2024-11-01en
dc.description.abstractMed fagfornyelsen i 2020 ble det tverrfaglige området folkehelse og livsmestring, livsmestringsdimensjonen har fått mye oppmerksomhet i debatter om temaet. Madsen (2020) har vært en av de som fremstiller livsmestring som et begrep som har et stort tolkningspotensiale og må derfor fylles med innhold og mening. Denne masteroppgaven tar for seg å undersøke hvordan lærere i videregående skole forstår dimensjonen livsmestring av det tverrfaglige området folkehelse og livsmestring. Denne studien er en kvalitativ studie som støtter seg på en hermeneutisk vitenskapsteori, har et eksplorerende forskningsdesign og bruker semistrukturert intervju som innsamlings metode for innsamling av det empiriske datamaterialet. Utvalget består av en kvinne og fire menn som er lærere i videregående skole. Gjennom funnene identifiseres det ulike forståelser og tilnærminger til dimensjonen livsmestring, dette ser ut til å ha noe å si for deres praksis. Et spenningsfelt som viser seg når det gjelder dimensjonen livsmestring er lærernes opplevelse av usikkerhet rundt egen rolle knyttet til dimensjonen livsmestring og utviser et behov for å sette grenser for egne profesjoner.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35924
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectkvalitativen_US
dc.subjectsystem og livsverdenen_US
dc.subjectHabermasen_US
dc.subjectintimitestyrranien_US
dc.title«Vi må skille mellom terapi og undervisning»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)