Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAntonsen, Yngve
dc.contributor.authorHjort-Larsen, Frode
dc.date.accessioned2024-12-17T05:05:19Z
dc.date.available2024-12-17T05:05:19Z
dc.date.issued2024-11-25en
dc.description.abstractLokale forhandlinger har ført til variasjoner i rammene for lærernes arbeidstid i vårt skoleslag. I denne studien har jeg undersøkt omfanget av planfestet arbeidstid, årsrammer for undervisning og samarbeidstid i ulike profesjonsfellesskap i de institusjonsskolene som omfattes av opplæringslovens §§28-3 og 28-4. Jeg har videre innhentet perspektiver og synspunkter på lærernes arbeidstid i en spørreundersøkelse og gjennomført fokusgruppeintervju for å utdype momenter og spenningsforhold i skoleslaget. Mine to forskningsspørsmål er: 1) Hvilke variasjoner og begrunnelser finner vi i institusjonsskolene når det gjelder planfestet arbeidstid og årsrammer for undervisning? 2) Hvilke spenningsforhold er særlig fremtredende i institusjonsskolene? Som begrepsmessig rammeverk anvendes Bolman & Deal (2014) sin organisasjonsteori og litteratur om profesjonsfellesskap. Metodikken er kvalitativ forskning, og som metode har jeg brukt tematisk analyse. I den kombinerte resultat- og diskusjonsdelen benytter jeg Bolman og Deal sin organisasjonsteori når jeg belyser og drøfter resultatene ved å bruke perspektiver fra hver av de fire forståelsesrammene strukturell, human resource, politisk og symbolsk ramme. Rammene for resultat- og drøftingskapitlet er de kategorier og temaer jeg har utarbeidet ved hjelp av tematisk analyse. Studien viser variasjon både i planfestet arbeidstid (PA) og årsrammer for undervisning (ÅU). Dette er dels kulturelt og dels organisatorisk betinget: Er skolen organisert som, eller under, en VGS er PA og ÅU relativt lik det man finner for VGS-nivået. Er skolen en selvstendig enhet er PA og ÅU ofte mer lik det alderstrinnet som utgjør den største andelen elever. Studien har vist at det finnes noen særlige kjennetegn som går igjen ved mange av institusjonsskolene og som er med på å gi skoleslaget et særpreg. Dette er omfang av samarbeidstid, uforutsigbarhet, fleksibilitet og flat leseplikt. Tid satt av til ulike former for samarbeid utgjør i snitt 5,5 timer. Lærerne er i stor grad svært fleksible, og flytter daglig rundt på egne undervisningstimer slik at det passer for elevene. Mange av skolene har flat leseplikt, det vil si at de opererer med samme årsramme for undervisning uavhengig av fag og trinn. Disse kjennetegnene – sammen med forhold knyttet til læringssyn og samarbeid med helseprofesjonen - er også grunnlag for noen sentrale spenningsfelt i skoleslaget. Resultatene peker i retning av at det kan være hensiktsmessig å jobbe for en egen særavtale for institusjonsskolene, men skolene har mange ulikheter som kan gjøre dette arbeidet utfordrende. Like så viktig som praktisering av arbeidstidsavtalen vil det være å jobbe med skolens kultur, og for et felles verdi- og læringssyn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36006
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3905
dc.subjectinstitusjonsskoleen_US
dc.subjectSMI-skoleen_US
dc.subjectprofesjonsfellesskapen_US
dc.subjectlokale forhandlingeren_US
dc.subjectplanfestet arbeidstiden_US
dc.subjectårsrammer for undervisningen_US
dc.subjectspenningsforholden_US
dc.subjectflat leseplikten_US
dc.subjectsæravtaleen_US
dc.subjectSFS 2213en_US
dc.titleArbeidstid og profesjonsfellesskap i institusjonsskoleneen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)