Forbrukeratferd og sjømat: En segmenteringsanalyse av beslutningsstiler, preferanser og betalingsvilje
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36294Dato
2024-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Bakgrunnen for denne oppgaven er det minkende konsumet av sjømat de siste årene. Formålet
med studien er derfor å forstå og forklare hva som kjennetegner forbrukernes beslutninger,
preferanser, holdninger, betalingsvilje og forbruk av sjømat. En slik studie kan bidra til økt
forståelse og innsikt til bedre beslutningsgrunnlag for hvordan næringen kan snu denne
negative utviklingen.
Den faglige tilnærmingen tok form som en segmenteringsstudie. Segmentering egner seg
spesielt for å forstå fellestrekk og forskjeller i forbrukernes beslutninger, preferanser og valg
av varer og tjenester. Som utgangspunkt for segmentering av forbrukere valgte vi teorier som
skiller forbrukere inn i hvilken grad de bruker ulike beslutningsstiler (CDMS), når de handler
mat. Beslutningsstilene vi inkluderte var prisbevissthet, kvalitetsorientering,
merkevareorientering, impulsivitet, bekvemmelighetsorientering, vanestyrke og
helsebevissthet. For å få frem en ytterligere forståelse om forskjeller og fellestrekk (profiler) i
segmentene kartla vi også deres forbruk, endringer i forbruk, holdninger, preferanser, sosial
påvirkning og betalingsvilje for fisk og sjømat. Sentrale demografiske forhold ble også
kartlagt.
Basert på vårt faglige rammeverk utformet vi et spørreskjema som ble distribuert på nett til
vårt nettverk. For å analysere resultatene fra 256 respondenter har vi benyttet oss av SPSS
(Statistical Package for the Social Scientists) som analyseverktøy. Metodene vi benyttet er
deskriptiv statistikk, faktoranalyse, reliabilitetsanalyse, korrelasjonsanalyse, klyngeanalyse og
ANOVA for å identifisere, beskrive og forklare forskjeller og likhetstrekk ved de ulike
segmentene. Vår analyse av reliabilitet og validitet viste at de fleste faglige begrepene hadde
et akseptabelt nivå av pålitelighet og tilfredsstillende validitet.
Vår to-trinns klyngeanalyse identifiserte fire segmenter: de verdiorienterte, de helsebevisste,
de likegyldige og de impulsive. Verdiorienterte forbrukere vektlegger pris og kvalitet,
påvirkes av vanestyrke og er helsebevisst. Deres holdning til fisk er nøytral til positiv, med
spesielle preferanser for torsk, sei, laks og ørret. Det helsebevisste segmentet verdsetter helse
og kvalitet høyt, bekvemmelighet er noe de ikke krever. De har positive holdninger til fisk og
foretrekker spesielt torsk og sei. Likegyldige forbrukere har høy vanestyrke, er noe
prisbevisst, og ikke opptatt av kvalitet eller merke. Deres holdning til fisk er nøytral til
positiv, og de har nøytrale preferanser for prosessert fisk. De impulsive er i stor grad
v
vanestyrt, påvirkes av sosial norm og verdsetter bekvemmelighet ved kjøp av middagsmat og
matlaging. Deres holdning til fisk er nøytral med noe høye preferanser for prosessert fisk.
Beslutningsstilene som i størst grad skilte mellom de ulike segmentene var impulsivitet og
helsebevissthet. Prisbevissthet skilte minst. Segmentene viser en nøytral til noe sterk interesse
for fisk, og alle spiser både fersk og prosessert fisk, med forventninger om å fortsette med
dette i fremtiden, selv om frekvensen varierer.
Fisk og sjømat regnes som en viktig del av et sunt kosthold, og nedgangen i forbruket av
sjømat kan derfor sees på som en bekymring i samfunnet. Segmenteringsstudien kartlegger
ulike segmenters forbruk av sjømat, og gir innsikt i årsaker til dette forbruket. Vi har kartlagt
at helsebevissthet, vanestyrke og prisbevissthet spiller størst rolle for forbrukerne, når det
kommer til valg av sjømat. Impulsivitet og merkevareorientering viste seg å være av minst
betydning. Å motvirke det minkende konsumet av sjømat kan innebære å utvikle nye
produkter som appellerer til ulike segmenter, for eksempel ferdig tilberedte måltider for de
impulsive, og helsefremmende produkter for de helsebevisste. Ved å implementere disse
tiltakene, tilpasset de identifiserte segmentenes behov og preferanser, kan næringen jobbe mot
å øke sjømatforbruket og snu den negative utviklingen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: