Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Nils Magne
dc.contributor.authorMelangen, Lars
dc.contributor.authorForren, Matias Storsveen
dc.date.accessioned2025-01-23T05:05:39Z
dc.date.available2025-01-23T05:05:39Z
dc.date.issued2024-06-01en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan lavpriskjeder tilrettelegger butikkdesignet for å ivareta behovene til deres ulike målgrupper, med hovedfokus på bekvemmelighet. Studien besvares gjennom kvalitative dybdeintervjuer med åtte ansatte i lederstillinger på ulike nivåer i Extra-kjeden og Coop Norge SA. Dataene blir systematisk analysert ved hjelp av dataprogrammet NVivo og sammensatt ved bruk av en klyngeanalyse. Basert på tre forskningsspørsmål blir diskusjonen inndelt i hvordan kunder som handler uten bæreutstyr blir tilrettelagt for, hvordan de forskjellige interessentene påvirker butikkdesignet og hvilke butikkdesignsprinsipper butikken i dag er tuftet på. Informantene anser kunder uten bæreutstyr som problematiske og ønsker å oppmuntre til bruk av handlevogn eller handlekurv. Det tyder på at detaljistene mangler analytiske data for å kartlegge disse handleturene, da de hovedsakelig bruker økonomiske variabler som fokuserer på målgrupper som handler mest varer og legger igjen mest penger per handletur. Empirien viser til at toppledelsen har blitt mer mottakelig for tilbakemeldinger fra lavere nivåer i kjeden og er åpne for endringer i butikkdesignet, spesielt hvis det bidrar tydelig til økonomisk gevinst. Leverandørenes innflytelse på operativt nivå er betydelig redusert, men de kan fortsatt påvirke hylledesign til en viss grad. Empirien viser imidlertid stor usikkerhet rundt leverandørytelser i henhold til fellesmarkedsføring. Lovkrav og reguleringer fra offentlige etater begrenser også hvordan detaljistene kan utforme butikkdesignet. Oppgavens funn tyder på at til tross for at tradisjonelle prinsipper for butikkdesign fortsatt står sterkt, har detaljistene tilpasset seg kundenes preferanser. De prøver ikke å holde kundene i butikken lengre enn de ønsker, men oppfordrer til impuls- og merkjøp mens kundene er der. Detaljistene bruker relativt lang tid på å implementere større endringer i butikkdesignet, noe som indikerer en inkrementell tilnærming til å tilrettelegge for bekvemmelighet. Nøkkelord: butikkdesign, bekvemmelighet, dagligvarehandel, tilretteleggelse, lavpriskjederen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36295
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectBED-3902en_US
dc.subjectBED-3901en_US
dc.titleTilrettelegging for bekvemmelighet i lavpriskjeder: Hvilke avveininger gjøres ved valg av butikkdesign for lavpriskjeder?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)