Show simple item record

dc.contributor.advisorAlteren, Gro
dc.contributor.authorMichalsen, Mats Eikeland
dc.contributor.authorGulliksen, Vebjørn
dc.date.accessioned2025-01-23T05:05:44Z
dc.date.available2025-01-23T05:05:44Z
dc.date.issued2024-06-01en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker Macks Ølbryggeri sin strategiske inntreden i det sørkoreanske ølmarkedet, med formålet om å etablere en bærekraftig markedsposisjon. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling: Hvordan kan Mack tilpasse sin strategiske inngang i det sørkoreanske ølmarkedet for å etablere en bærekraftig markedsposisjon? Studien anvender en kvalitativ forskningsmetode basert på dybdeintervjuer og analyse av relevante dokumenter. Denne metoden er valgt for å oppnå en dyptgående forståelse av Macks interne kapabiliteter og det sørkoreanske markedets egenskaper. Forskningsdesignet er en eksplorativ casestudie med en tilnærming som kombinerer både induktiv og deduktiv metode for å potensielt utvikle teori basert på empiriske funn og eksisterende litteratur. Dataene ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med representanter fra Mack og eksperter på det sørkoreanske markedet. Intervjuene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse for å identifisere mønstre og temaer relevante for problemstillingen. Denne metoden gjorde det mulig å kode og strukturere dataene systematisk, noe som bidro til å fremheve essensielle funn. De sentrale resultatene viser at det sørkoreanske markedet preges av en sterk lokal forbrukeratferd, dominert av etablerte merker og strenge reguleringer. Mack kan dra nytte av sin nordiske identitet som en differensierende faktorer, men må tilpasse seg lokale preferanser og bygge sterke relasjoner med lokale aktører for å lykkes. Det anbefales at Mack fokuserer på høy kvalitet, innovasjon og bærekraft i sin markedsføringsstrategi, samt vurderer nøye valg av importører. Videre forskning kan undersøke langsiktige effekter av Mack sin inntreden i det sørkoreanske markedet. Oppgaven konkluderer med at en nøye tilpasset strategi basert på dyp markedskunnskap og lokal tilpasning er avgjørende for å oppnå en bærekraftig markedsposisjon i Sør-Korea.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36296
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectinternasjonaliseringen_US
dc.subjectSør-Koreaen_US
dc.subjectforbrukeratferden_US
dc.subjectkulturen_US
dc.subjectposisjoneringen_US
dc.titleBrygging av suksess: Utforming av Macks Ølbryggeri sin strategi for ekspansjon til det sørkoreanske ølmarkedeten_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)