Show simple item record

dc.contributor.advisorKidane, Dejene Gizaw
dc.contributor.advisorMyrland, Øystein
dc.contributor.authorBrøste, Simen Eide
dc.date.accessioned2025-01-23T05:06:24Z
dc.date.available2025-01-23T05:06:24Z
dc.date.issued2024-06-03en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan prisendringer på fangst- og oppdrettsfisk påvirker hvitfiskmarkedet i Tyskland på kort og lang sikt, og nærmere bestemt konsumet av fersk og frossen torskefilet. Etterspørselsanalysen aktualiseres av rapporter fra Havforskningsinstituttet og FAO, som anslår at torskeprisene nærmer seg pristaket, at prisene for alaska pollock synker, og at pangasius fremstår som et rimeligere og stadig mer populært alternativ. Paneldata fra Norges sjømatråd er analysert ved å bruke den økonometriske modellen Linear Approximation Almost Ideal Demand System (LA/AIDS) for å undersøke både kortsiktige og langsiktige effekter av prisendringer. Funnene viser at hvitfiskartene konsumeres sammen og at markedet for fersk og frossen filet av hvitfisk er homogent. Dette skiller seg fra tidligere funn fra det tyske markedet, som indikerer et mer konkurransepreget hvitfiskmarked, spesielt for frossen hvitfisk. Resultatene viser at en prisøkning på torsk reduserer etterspørselen etter fersk alaska pollock på kort sikt, og frossen alaska pollock på både kort og lang sikt. Videre fremstår tyske konsumenter lite sensitive for prisendringer på frossen torsk og alaska pollock, men svært sensitive for prisendringer på pangasius. Inntektsendringer påvirker konsumet av frossen torsk på kort sikt, men sensitiviteten blir uelastisk på lang sikt. Disse funnene tilsier at tyske konsumenter tilpasser seg pris- og inntektsendringer og opprettholder konsumet av frossen torsk på lang sikt. I ferskmarkedet for torsk kan ikke oppgaven konkludere om prissensitivitet med sikkerhet, men sesongvariasjon i konsum antyder at torskefiletens kvalitet har betydning i ferskmarkedet. Til tross for konkurranse utenfor hvitfisksegmentet, opprettholder torsken sin etablerte konkurranseposisjon i markedet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36305
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectEtterspørselsanalyseen_US
dc.subjectLA/AIDS-modellen_US
dc.subjectelastisiteteren_US
dc.subjecthvitfisken_US
dc.subjecttorsken_US
dc.subjectTysklanden_US
dc.titleHar torsken tatt seg vann over hodet? En dyptgående etterspørselsanalyse av hvitfisk i Tyskland ved bruk av AIDS-modellen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)